Overslaan en ga direct naar de inhoud
Socials

Klassiekertrends: Vooroorlogse kunstwerken

Jammer maar helaas: de interesse in vooroorlogse auto’s is tanende. Tenminste, dat is het verhaal dat rondgaat in de wandelgangen van de auto hobby. Maar er zijn wel degelijk uitzonderingen, aldus Martin van der Zeeuw.

Die tanende belangstelling is in zijn algemeenheid makkelijk te verklaren, omdat de opvatting van wat ‘oud’ of ‘klassiek’ is met de tijd verschuift. Het moment dat de hobby begon te groeien en dat in ons land de eerste liefhebbersclubs ontstonden, zoals de Pionier Automobielen Club en de A-Ford Club Nederland, was midden vorige eeuw. ‘Oude auto’s’ waren vrijwel per definitie vooroorlogs, en vanwege die oorlog ook schaars, dus het redden waard. Maar we zijn inmiddels ruim zestig jaar verder. De nazaten van de generatie die de vooroorlogse auto waardeerde en koesterde, kijken liever naar de voertuigen uit hun eigen jeugd en niet naar een auto die door de eerste de beste senior op een elektrische fiets lachend voorbij wordt gereden. Het gevolg is een groot aanbod aan vooroorlogse auto’s die buitengewoon lastig te slijten zijn. Althans, daar lijkt het op.

Kick

Er kleven inderdaad best wat eigenaardigheden aan (de meeste) vooroorlogse automobielen. Om te beginnen is ‘meekomen in het dagelijks verkeer’ al niet echt meer een optie. De snelweg is weliswaar voor de meeste ‘pre-wars’ al off-limits, maar in steden en op provinciale wegen heb je het er na vier minirotondes en evenzovele verkeersdrempels ook aardig mee gehad. Reden waarom veel bestuurders stuurbekrachtiging lieten inbouwen, maar ja, dat is ook weer zoiets. En dan zijn er van die typische zaken als de volkomen nonstandaardisatie en non-ergonomie van de bediening. Het gaspedaal in het midden en de rem rechts bijvoorbeeld - je gaat eraan wennen, maar er zijn ervaren prewar-rijders geweest die zich in de splitsecond van een noodstop tóch vergisten. Of gewoon überhaupt de langere remweg, de tragere acceleratie, de lage topsnelheid.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 1/2022. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Cookieverklaring

Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in ons privacybeleid.