strictly cars with character

Klassiekertrends: De magie van de matching numbers

1 december 2021

‘Youngtimer’, ‘matching numbers’, ‘origineel Nederlands kenteken’, het zijn verleidelijke termen in de klassiekeradvertenties. Toch worden die criteria wat overschat.

De term ‘matching numbers’ houdt in dat chassis-, motor- en (eventueel) versnellingsbaknummer hetzelfde zijn als toen de auto uit de fabriek kwam en dat deze componenten dus bij elkaar horen. Geen van deze is ooit vervangen en de auto heeft dus een hoge graad van originaliteit. Het is vandaag de dag dan ook hét argument om de betreffende auto hoger geprijsd in de markt te zetten. Maar is het echt belangrijk? We vragen het iemand bij wie het autohart op de juiste plaats zit en die zich al van jongs af aan beweegt in het hogere segment auto’s, zowel klassiek als modern: Geert-Jan Tax, managing director bij Brooks Classics in Utrecht en bij Broekhuis Jaguar Land Rover Utrecht.

Beleggingsobject

“Een auto met matching numbers is zeker makkelijker te verkopen”, stelt Tax. “Persoonlijk vind ik het minder interessant. Zolang het klopt, dus een goede auto met de juiste motor, vind ik het goed. Je hebt eigenlijk grofweg drie categorieën klassiekerliefhebbers. Mensen die hun auto voor recreatief gebruik hebben, mensen die historische competities rijden en tot slot de verzamelaars. Die laatste categorie ziet de klassieker meer als een belegging, waarbij de belangrijkste criteria momenteel een lage kilometerstand en matching numbers zijn. Ik vind het een beetje rare trend, want met verzamelaarsobjecten met soms nog geen 300 kilometer op de klok kun je eigenlijk niet rijden. Het is dan min of meer een museumauto. Maar als je een auto wilt om mee te rijden of te rallyen, dan zijn originaliteitscriteria als matching numbers en eerste lak van minder belang.” “Dat wil niet zeggen dat originaliteit geen meerwaarde heeft”, vervolgt Tax. “In de jaren tachtig en negentig zijn heel veel auto’s onnodig opgeknapt. Prachtig gepatineerde auto’s werden uit elkaar gehaald en overgespoten. Vandaag de dag is het zeldzaam als je nog een oudere auto in de originele lak aantreft, en als dat wel zo is, is dat een pre. Je weet dat er tegenwoordig zelfs originaliteitsklassen op concoursen zijn. Je kunt oneindig vaak restaureren, maar een auto is maar één keer origineel. Een cliché, maar wel waar.”

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 7/2021. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Beeld: Unsplash.com, Clem Onojeghuo

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer