Overslaan en ga direct naar de inhoud
Socials

“Klassiekers blijven. Maar ze gaan wel aan de synthetische brandstof”

In een editie die overwegend over de toekomst van de auto gaat, mag een gesprek met Carlo van de Weijer niet ontbreken. Hij geeft leiding aan het AI Systems Institute op de TU Eindhoven, maar staat vooral bekend als mobiliteitspaus. De auto heeft volgens hem zeker nog toekomst, hij wordt elektrisch, veiliger, completer én goedkoper. “Waterstof? Dat wordt heel belangrijk. Maar je gaat er geen auto op laten rijden.”

Brabantse gastvrijheid in het voormalige gaslab op het uitgestrekte TU-terrein in Eindhoven. Dr. Ir. Carlo van de Weijer - slank, modieus baardje, poloshirt en colbert - regelt zelf de koffie. Buiten wachten, broederlijk naast elkaar, een Porsche Taycan en een Peugeot 404 uit 1965 op de dingen die komen gaan. De Porsche lijkt twee keer zo breed als de Peugeot, wat bij de fotosessie nog even spannend wordt als we over een smalle stoep moeten manoeuvreren. En zoon Van de Weijer is ook nog onderweg met een 23 jaar oude Mercedes-Benz E 240. Daarover straks. Laten we de koe bij de horens vatten: heeft de auto zoals wij hem kennen nog toekomst? “Oh, heel erg. Er wordt vaak gezegd dat de nieuwe generatie, de jongeren van nu, geen auto meer wil. Dat hoor ik al minstens een jaar of twintig. Dertig jaar geleden werd Peak Car aangekondigd, een toen in Amerika gebezigde term die uitging van: nou, nog een paar auto’s erbij en dan is het wel genoeg. Dat is niet helemaal uitgekomen; het aantal auto’s is blijven groeien en gaat zeker niet dalen. De auto van nu is te goed, hij wordt alleen maar beter en hij gaat verder doorgroeien. Hij wordt ook nog goedkoper, hij is eigenlijk al te goedkoop.”

Te goedkoop? Daar denken veel mensen anders over
“Een Volkwagen Golf van nu verslaat een Rolls-Royce van dertig jaar terug op het gebied van luxe en uitrusting, hij rijdt een sportwagen van dertig jaar geleden op het circuit zoek. Je krijgt nu echt veel meer auto voor je geld dan toen. Auto’s worden duurder, lijkt het, maar percentueel blijft het gedeelte van ons inkomen dat we eraan uitgeven constant: gemiddeld zo’n dertien procent. Dat vind ik best veel; een huis is duurder, een huwelijk vaak ook, maar aan voedsel geven we ook meer uit dan eigenlijk nodig is. Het is gewoon de basisvraag wat wij ervoor over hebben; mobiliteit is ons gewoon een deel van ons inkomen waard en binnen die mobiliteit voldoet de auto heel erg goed aan wat je ervan verwacht. Dat krijg je niet weg. Ik denk dat auto’s structureel veel veiliger worden, ze worden veel schoner en ze worden ook nog eens veel comfortabeler en goedkoper, wat ook weer fijn is.”

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 4/2021. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Cookieverklaring

Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in ons privacybeleid.