“Formule 1 zonder één euro steun, dat is best bijzonder”
Nog even en dan gaat – als het coronatechnisch meezit – op Circuit Zandvoort de gelijknamige Grand Prix van start. Na 35 jaar is de Formule 1 terug op de renbaan in de duinen. De organisatie ervan was een uitdaging van de eerste orde. Dat het is gelukt, is volgens sportief directeur Jan Lammers een hoogstandje op het gebied van ondernemersrisico en lef, zegt hij in gesprek met Guus Peters.
Jan Lammers, sportief directeur Dutch Grand Prix 2021
Nog even en dan gaat – als het coronatechnisch meezit – op Circuit Zandvoort de gelijknamige Grand Prix van start. Na 35 jaar is de Formule 1 terug op de renbaan in de duinen. De organisatie ervan was een uitdaging van de eerste orde. Dat het is gelukt, is volgens sportief directeur Jan Lammers een hoogstandje op het gebied van ondernemersrisico en lef, zegt hij in gesprek met Guus Peters.
Op het natte asfalt bereiken talloze BMW’s hun maximale sliphoek, soms gaan ze er sissend en tollend eroverheen. Jan Lammers - oranje polo, open blik, beweeglijk en makkelijk formulerend als altijd - bekijkt het met een half oog vanaf het balkon van Slotemakers BMW Driving Experience, zoals de befaamde antislipschool van zijn leermeester Rob Slotemaker tegenwoordig heet. We zoeken een tafeltje voor een gesprek met de sportief directeur van de ras naderende Grand Prix van Zandvoort, van 3 tot en met 5 september op het circuit dat we in de verte kunnen zien liggen. Lammers moet even graven in zijn geheugen bij de vraag naar hoe het podium er na de laatste Formule 1-race in 1985 uitzag. “Ik weet dat Lauda toen won. Maar de rest? Prost, ongetwijfeld. En derde, wie zou dat geweest zijn? Senna ?” Helemaal goed; er stonden toen drie - al dan niet latere - wereldkampioenen op het podium.
Je bent naast sportief directeur ook woordvoerder van de organisatie. Maar valt er nog veel woord te voeren?
“Dat woordvoerderschap komt in hoofdzaak voort uit de oorsprong van de organisatie. Het bedrijf Dutch Grand Prix heeft drie pilaren: Circuit Zandvoort uiteraard (met Bernhard van Oranje en Menno de Jong), daarnaast hebben we TIG (‘This is Golf’) Sport (KLM Open, Invictus Games, WK Shorttrack) en SportVibes, organisator van grote sport- en muziekevenementen, zoals de Red Bull Knock-Out Strandrace (de vroegere Veronica Strandrace) en de Dam tot Dam-loop. Die drie bij elkaar vormen de organisatie van de, voluit, ‘Heineken Formula 1 Dutch Grand Prix’. Het leek hen goed om één woordvoerder te hebben. En dat werd ik, omdat ik in Zandvoort geboren ben, Formule 1 heb gereden, in het bestuur zat van het circuit en m’n eigen raceteams had. Het is een superleuke job.”
Volg ons

Meest recente berichten
- Jeep Wrangler volgens Sam’s garage
- In de knop gebroken: AMC AMX/3 – Sciabolo Bizzarrini (1971)
- Per open BMW M440i naar de Britse zuidkust
- Renault Alpine GTA (1984-1991): donnerwetter
- Ander logo en Pu+Ra sculptuur: Lancia’s visie
Tags

Bucketdrive
Jan Lammers (65) heeft als dagelijkse auto een BMW 430i. “Een auto is net als kleding, hij moet bij je passen. Wat dat betreft past de allerdikste 7 Serie minder bij mij. Maar de 430i is een erg fijne auto, ik rij er veel mee naar Italië, naar de races van mijn zoon. En ik heb ooit mijn eerste licentie gehaald met een BMW, de 2002 Turbo van Rob Slotemaker. Dus BMW zit in mijn DNA.” Een car-bucketlist heeft Lammers niet. Hij heeft ook geen klassieker in de garage. “Ik heb helemaal niks. Geen grote villa, geen boot, geen klassieke auto, geen huis in Frankrijk. Ik heb alleen wél het leukste leven van de hele wereld. Ik heb voor miljarden in m’n netwerk aan vrienden en kennissen, die kijken soms heel verlekkerd naar mijn leven. Dus ik heb niet het idee dat ik iets mis. Ook als geld geen rol speelt, droom ik nog steeds van nul.