strictly cars with character

Jaarcijfers: veel automerken plussen. China zorgenkindje

10 januari 2019

2018 ligt weer achter ons en dus komen de automerken weer met hun jaarcijfers. Een greep uit het aanbod:

Porsche

Porsche zette in 2017 een verkooprecord en ging daar vorig jaar gewoon mee door. Wereldwijd werden er in totaal 256.255 nieuwe auto’s afgeleverd, 4% meer dan een jaar eerder. De Panamera was een van de modellen die verantwoordelijk was voor de groeispurt, want dat model werd liefst 38.443 keer verkocht. Dat betekende een groei van 38%. De iconische 911 werd 10% meer verkocht. Wereldwijd gingen er 35.573 exemplaren over de toonbank. De jaar staat de nieuwe 911 bij de dealers.

Audi, SKODA en Volkswagen

De concerngenoten van Porsche deden het niet allemaal even goed. Audi tekende namelijk een min aan van 3,5%. Wereldwijd werden er 1.812.500 Audi’s verkocht. De introductie van de WLTP-cyclus deed het bedrijf de das om, aldus bestuursvoorzitter Bram Schot. Waar in Europa de verkopen met dubbele cijfers daalden, daar ging het in China voor de wind. Een dikke plus van 10,9% kon worden aangetekend.

SKODA timmert internationaal goed aan de weg. In 2018 verkocht het ruim 1,25 miljoen auto’s en dat betekent een plus van 4,4%. Vooral in Europa is SKODA een groot merk. De Tsjechen verkochten op ons continent 826.800 auto’s; een toename van 4,9%. In ons land ging het voor SKODA meer dan uitstekend: +11,6%.

Volkswagen liet met 6,24 miljoen auto’s maar eens zien dat het imago van het merk maar weinig deukjes heeft opgelopen in het dieselschandaal van een aantal jaar terug. Weer tekenden de Duitsers een plus aan, al was het met 0,2% een kleine toename in het aantal verkopen. In Brazilië boerde Volkswagen (+28,6%) uitstekend. Ook in Europa (+3,6%) en de VS (+4,2%) ging het prima. Een min van iets meer dan twee procent in China, dé automarkt voor de Duitsers, drukte de pret.

Rolls-Royce

Rolls-Royce had in 2018 een uiterst goed verkoopjaar. De Britten wisten 4.107 auto’s te verkopen tegenover 3.362 bolides een jaar eerder. De Phantom bleek een succesnummer. De kans is groot dat Rolls-Royce volgend jaar wéér een verkooprecord neerzet, want dan wordt haar eerste SUV, de Cullinan, meegerekend.

BMW

BMW liet voorlopig alleen de cijfers los van haar geëlektrificeerde modellen. Die deden het meer dan goed, want in 2018 werden er 142.617 BMW’s met een stekker verkocht. Dat is een plus van 38.4%.

China

Twee decennia lang groeide de Chinese automarkt jaar op jaar. In 2018 was er voor het eerst in lange tijd een daling te zien. Liefst 6 procent ging de autoverkoop in de min. In totaal werden 22,7 miljoen nieuwe auto’s verkocht. Volgens de China Passenger Car Association (CPCA) is de daling het gevolg van een afzwakkende Chinese economie, de handelsoorlog met de VS en de opkomst van vernieuwende taxidiensten.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer