strictly cars with character

In de knop gebroken: AMC AMX/3 – Sciabolo Bizzarrini (1971)

20 maart 2023

Een Amerikaanse sportauto met een V8 in het midden, ontwikkeld door een briljant ingenieur, gebouwd in Italië en verfijnd door BMW. De AMX/3 had alles in huis om een succes te worden. Maar al na zes prototypen viel het doek. Onlangs dook een van deze exemplaren in Nederland op, hetgeen Yuri van Koeveringe de kans bood te rijden in wat een van de beste sportauto’s uit de seventies had kunnen zijn.

Het verhaal van de auto met twee namen - hierover verderop meer - begint eind jaren zestig. Door falend leiderschap was de American Motors Corporation (AMC) in slecht vaarwater terechtgekomen. De cijfers stonden in het rood en het bestuur greep in. Er werden nieuwe, vaardige mensen aan de top geïnstalleerd, wiens taak het was het gezapige AMC aantrekkelijker te maken voor een jonger publiek. Naast het opstarten van een plan voor de onmisbare muscle car, stoutmoedig de Rebel Machine genoemd, wilde men ook een zogenaamde halo car; een aandachttrekkend topmodel dat duidelijk zou maken dat AMC stond voor prestaties en hoogwaardige techniek. Maar hoe dit vorm te geven?

Voloptueus

Voor inspiratie keek men naar het land dat werd gezien als het toppunt van sportautoproductie: Italië. Hier was in 1966 de Lamborghini Miura geïntroduceerd, een exotische sportauto met zijn motor niet voorin, maar precies in het midden. Ja, dat moest het worden! AMC zou het eerste Amerikaanse model met middenmotor ontwikkelen…

In 1967 kregen Richard ‘Dick’ Teague, hoofd van de AMC-ontwerpafdeling, en zijn designer Bob Nixon de opdracht deze auto te ontwikkelen. Op basis van de eisen werd een rollende conceptauto gebouwd met de naam AMC AMX/2 (X voor Experimental). Die sloeg aan en Teague kreeg toestemming door te gaan. De AMC-top twijfelde echter of hun eigen mensen wel goed genoeg waren om zo’n exotische auto te ontwerpen. Om alle twijfel weg te nemen werd besloten tot een ontwerpwedstrijd tussen Teague en zijn team en de inmiddels beroemde Giorgetto Giugiaro van ItalDesign.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 1/2023. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer