strictly cars with character

Hoe Alfa Romeo weer mee gaat tellen

11 november 2016
Net na de eeuwwisseling piekte de verkopen van Alfa Romeo met 200.000 auto’s op jaarbasis. Vijftien jaar later moeten de trotse Italianen het doen met 73.000 auto’s per jaar. Met de Alfa Romeo Stelvio wil het de weg naar boven weer vinden. Op de Los Angeles Motor Show later deze maand gaat dan eindelijk het doek af van de Alfa Romeo Stelvio (afbeelding hierboven is een niet officiële artist impression). Het SUV-segment groeit en daar wil het merk met het sportieve hart van meeprofiteren. De Stelvio is meteen het begin van een modeloffensief dat de wereld de komende vijf jaar negen nieuwe auto’s moet brengen. Het doel is om weer mee te tellen als autofabrikant en als het even kan de barrière van 200.000 verkochte auto’s per jaar wereldwijd vermorzelen. Alfa Romeo is ambitieus en denkt de gevestigde Duitse premiummerken het vuur aan de schenen te leggen. Reid Bigland, de nieuwe baas van het geplaagde merk, zei onlangs tegen het Britse magazine Autocar: “Ons doel is om op gelijke voet met de Duitsers te staan, maar dat is geen tweejarenplan. We zullen er gewoon niet zo snel zijn. Zij bevinden zich in elk segment.” De Alfa Romeo Stelvio is een SUV die de concurrentie aangaat met de BMW X3 en de Audi Q5. Volgens Bigland zullen mensen de auto kopen omdat de rij-eigenschappen geweldig zijn, iets waarin elk model van de Italianen zich moet onderscheiden. “Deze auto zal niet teleurstellen”, voegde de Canadees daaraan toe.

SUV als reddingsboei

Tot de negen nieuwe modellen die Alfa Romeo de komende vijf jaar belooft te lanceren hoort zeker ook nog een grotere en luxere SUV op basis van de Maserati Levante. De BMW X5 en Audi Q7 rivaal – waarschijnlijk een zevenzitter - zou al begin 2018 het levenslicht moeten zien. Bigland geeft toe dat een jaar of tien geleden Alfa Romeo nooit aan een SUV gedacht zou hebben, maar dat de sterk groeiende SUV-markt zijn merk op andere ideeën heeft gebracht. Zo krijgt de luxe SUV voorrang op een BMW 5 Serie concurrent  - codenaam ‘Alfetta’ - die eerder al in de planning zat. Ook mag een mid-size SUV met coupé-daklijn worden verwacht en zelfs een BMW X1-rivaal.

Achterwielaandrijving

Voor de liefhebbers van het vertrouwde werk van Alfa Romeo komt er dan nog waarschijnlijk een Giulia Sportswagon. Ook de relatief succesvolle Giulietta wordt vervangen, maar zeker niet binnen een periode van drie jaar. Alfa Romeo denkt aan een achterwielaangedreven model, omdat dat een uitstervend ras is en het dus daarmee een verschil kan maken. Echter wil het merk niet uit het oog verliezen wat de markt vraagt, zegt Bigland.

Trouw aan de roots

De duidelijke draai naar de SUV betekent niet dat Alfa Romeo haar sportieve roots vergeet. Een echte sportauto moet er binnen vijf jaar ook zijn. Het gerucht gaat dat het wel eens een opvolger van de Alfa Romeo Brera kan zijn. Hij moet er komen als coupé en als spider. Ook de MiTo zal blijven bestaan, maar daarmee richt Alfa Romeo zich alleen op Europa. Met de SUV’s en de luxe sedan moet de groei in Amerika en in China worden bewerkstelligd, zonder het eigen continent te vergeten.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer