strictly cars with character

Het groene leven: Fiat 500e Cabrio vs Honda e Advance

19 juli 2021

Zijn we nu niet meer een beetje, maar vollédig in de war? Dat we nu ineens, in dit fraaie blad vol exoten, elektrisch aangedreven stadsautootjes ten tonele gaan voeren? Het blijkt maar weer: Thomas Bangma deinst nergens voor terug. En hij kan het nog uitleggen ook.

Geen zorgen hoor, het gaat goed met ons. En met de autoverkopen in het hogere segment ook, dus kan er naast de auto’s met woest brede banden op de oprit best nog eentje bij zónder uitlaatpijp(je). Gewoon, om te laten zien dat je heus niet mordicus tégen elektrische auto’s bent, of omdat dochterlief haar rijbewijs heeft gehaald. En geef toe: het staat ook best goed, zo’n kekke ‘homecharger’ aan de muur, net als bijvoorbeeld zonnepanelen om de sociaal wenselijke warmtepomp van energie te voorzien. Dat je ergens in het huis ook nog een paar open haarden hebt voor échte warmte: soit. Maar even los van dit alles: wie de moeite neemt de twee elektrische autootjes in dit verhaal beter te leren kennen, moet toegeven dat het hebbedingen zijn, als je er al niet subiet stapelverliefd op wordt.

Straatstenen

Collega Van Koeveringe heeft eerder dit jaar al uitgebreid uiteengezet hoe Fiat tot de 500e is gekomen (en viel er ook als een blok voor…), dus dat gaan we niet overdoen. We constateren met hem dat de totaal nieuwe koets de inmiddels welhaast iconische ‘nuova’ 500 stoerder en serieuzer heeft gemaakt, zonder in te boeten aan aaibaarheid en Italiaanse flair. Dat gaat ongetwijfeld weer vele jaren verkoopsucces opleveren, vooral ook omdat er straks toch ook nog weer een (hybride)uitvoering met een driecilinder benzinetorretje komt. Sowieso heeft Fiat van de 500-reeks een slim productportfolio gemaakt. ‘500’ is eigenlijk een submerk geworden, met de crossover achtige X, een ‘cabrio’, een driedeurs hatchback(je) en de Trepiuno met één extra portier om de instap naar achteren te vergemakkelijken. Daartoe is de legendarische Mirafiori-fabriek in Fiat-stad Turijn voor honderden miljoenen verbouwd.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 4/2021. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer