Overslaan en ga direct naar de inhoud
Socials

Gordon Murray: altijd op zoek naar gewichtsbesparing

Gordon Murray (1946) verkreeg wereldfaam door de McLaren F1 te ontwerpen. De Zuid-Afrikaan, die ook verschillende Formule 1 wagens tekende, gebruikt nu zijn kennis om verderlichte stadsauto’s te ontwerpen. Begin jaren tachtig verhuist Gordon Murray naar Engeland om daar aan de slag te gaan als Technisch Directeur bij het Brabham Formula One Team. Na het behalen van twee wereldtitels verkast hij naar McLaren International waar zelfs drie kampioenschappen worden gevierd. Met 50 overwinningen in de Grand Prixs op zak begint hij McLaren Cars Limited. De eerste auto die het nieuw opgezette bedrijf ontwerpt is meteen een legendarische: de straatlegale McLaren F1. Met een topsnelheid van 372 km/u is de F1 bij zijn onthulling in 1994 het snelste productiemodel ooit gebouwd. De McLaren F1 is uniek in alles; zijn lichtgewicht koolstofvezel monocoque, het ontbreken van welke vorm van luxe of assistentiesystemen, het handgetekende design. Heel bijzonder is dat Murray en zijn team geen enkele beperking kregen opgelegd bij het bouwen van misschien wel de beste auto ooit. “In de geschiedenis van de auto-industrie is het slechts een paar keer gebeurd dat iemand zó veel vrijheid kreeg. Ik richtte de fabriek in, huurde de vaklui, liet het handboek vullen met schilderijen in plaats van foto’s. Ik deed alles zelf en ik controleerde alles zelf,” zegt hij jaren later. Op eigen benen In 2008 start Murray zijn eigen ontwerpstudio: Gordon Murray Design Limited. Zijn voorliefde voor het gebruik van lichtgewicht materialen blijft, maar nu past hij het toe op heel ander soort auto’s. De T.25 die in 2010 het daglicht ziet is een concept car die onderzoekt hoe de stadse mobiliteit van de toekomst eruit moet zien. Essentieel onderdeel in het stadautootje met benzinemotor is het speciale lichtgewicht frame, dat Murray gepatenteerd heeft als iStream. De materialen en constructiewijze die hij voor iStream gebruikt komen regelrecht uit de Formule 1, waar Murray een zeer kostenefficiënte variant op verzint. “We gebruiken geen koolstofvezel, we gebruiken glas.” In honderd seconden is een paneel gereed, terwijl de kostprijs voor het maken van een iStream monocoque iets meer dan honderd euro bedraagt. Op een klein model auto moet het vernieuwende spotgoedkope lichtgewicht frame al 200 kilo besparen, benadrukt Murray. “Gewichtsbesparing is het meest krachtige gereedschap om emissie te lijf te gaan.” De T.25 weegt 575 kilo. Een jaar later volgt de elektrische variant, de 680 kilo zware T.27, maar het duurt tot dit jaar voordat automerk TVR besluit om iStream in een sportauto te gebruiken. Voor het iconische Britse merk betekent het een terugkeer in de markt als de eerste lichtgewicht TVR’s in 2017 van de band rollen. Ondertussen gaat Gordon Murray door met het bouwen van stadsauto’s voor de toekomst. Samen met Shell onthulde hij recent Project M; een lichtgewicht voertuig dat de op één liter brandstof – dat dan weer wel – aanzienlijk verder moet reiken dan nu het geval. 

Cookieverklaring

Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in ons privacybeleid.