strictly cars with character

Gele Granada

10 december 2021

Eigenlijk heeft het Europees Parlement gewoon gelijk; ‘Brussel’ heeft nu een wetsvoorstel ingediend om alcohol in het verkeer, al is het maar één drup, te verbieden. Nu ontspringen we de dans pas na een promillage van 0,5 (beginnende bestuurders 0,2), oftewel één of twee drankjes, maar dat moet in heel Europa naar 0,0, aldus Brussel. Er vallen namelijk nog steeds veel te veel verkeersdoden in de EU (23.000 in 2019 volgens Der Spiegel) en “een aanzienlijk deel” daarvan wordt veroorzaakt door alcohol. Bij ons in Nederland zouden er volgens het AD in de eerste negen maanden van datzelfde jaar 29 doden zijn gevallen waarbij alcohol een rol speelde. Als redactioneel kopman van CARROS en KNAC kan ik zo’n totaalverbod alleen maar toejuichen.

Combineer je alcohol en verkeer wél, dan ben je een loser. Tegelijk weet ik dat ik pákken boter op mijn hoofd heb. Ik herinner me nog heel goed mijn studententijd, die ik grotendeels beleefde op de Markt in het Brabantse Valkenswaard. Rond sluitingstijd stelde zich tegenover de kroegen met welluidende namen als ‘Jo d’n Urste’ en ‘De Uijlenspiegel’ steevast een politie-Golf op om de leegloop van de horeca in goede banen te leiden en excessen te voorkomen. Als dat wagentje dan even werd weggeroepen voltrok zich een bijzonder tafereel: er volgde dan een allesbehalve loepzuivere Le Mans-start vanuit de cafés richting parkeerplaats, die vervolgens binnen seconden - vóórdat de Golf terugkeerde - leegstroomde. In de winter vaak ook nog met nauwelijks zicht. Zo staat me nog een grote, gele Ford Granada met Belgisch kenteken voor de geest, waarvan alle ruiten waren dichtgevroren, op een vuistdik ‘kijkgat’ boven het stuur na. Natuurlijk passeren dit soort belevenissen tijdens reünies nog regelmatig de revue en kunnen we er smakelijk om lachen. Maar alléén, zo realiseren we ons, omdat er nooit iets ernstigs gebeurd is. Als door een wonder overleefden we die tijd en kan de groep van weleer het nog navertellen. Het voelt dan ook een beetje hypocriet om nu – veertig jaar later, maar toch - vóór een totaalverbod op alcohol in het verkeer te zijn. Even los van het feit dat landen als Spanje en Frankrijk zullen tegensputteren moet gewoon één ding duidelijk zijn: ga je deelnemen aan het verkeer, dan laat je alcohol staan. Simpele regel, simpel te handhaven - love it.

Ik moet het echt even opnemen voor Rolls-Royce. De firma ligt onder vuur, nu de baas heeft gezegd dat het merk in 2023 met de volledig elektrisch aangedreven ‘Spectre’ gaat komen. Bovendien zullen er vanaf pakweg 2030 alleen nog maar elektrische Rollsen te koop zijn. ‘Het einde van het merk!’, las ik op twitter. Maar wees eerlijk: als er één merk is dat probleemloos volledig elektrisch kan worden, dan is het Rolls-Royce. De modellen zijn toch al loodzwaar, je hoort ze nu ook al niet, een tonnetje of wat duurder zal geen punt zijn en Rollsen zijn nou eenmaal geen auto’s waarmee je dagelijks honderden kilometers rijdt. Dus kom maar op met al die accu’s. En hetzelfde geldt dan meteen voor Land Rover, dat in 2024 met een elektro-Range Rover komt.

Tot slot feliciteer ik onze partner KNAC, die recent het 13.000ste lid inschreef, het hoogste aantal sinds 1980. U weet: als je een auto hebt dan word je lid van de ANWB, ben je een liefhebber dan word je lid van de KNAC. Verenigingen en clubs plegen in deze tijden zelden te groeien, maar de KNAC noteert al jarenlang een gestage aanwas van leden. Knap.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer