strictly cars with character

Geen gewetensbezwaren: Jeep 4XE PHEV gamma 2022

2 maart 2022

Jeep is niet zomaar één van de veertien merken van het gigantische Stellantis-concern. Hoewel niet de grootste, is het een relatief belangrijke en succesvolle loot aan de stam. Al merken we daar in Nederland niet heel veel van.

In een land als Italië is dat heel anders; Jeep is daar zelfs hoofdsponsor van Juventus, de gekwelde ‘Oude Dame’ van Turijn. En met name aan de voet van de Alpen, waar het bij tijd en wijle behoorlijk kan winteren, zijn de diverse Jeepmodellen zeer gewild, zo ontdekten we tijdens een nadere kennismaking met de diverse 4xe PHEV (plug-in hybride) modellen.

GEDENKWAARDIG
Op weg naar een Piemontese lunch in ‘Cà Mentin’, even buiten de stad in de heuvels (Revigliasco), waren we in elk geval heel blij met ‘onze’ 4XE-Jeeps. Het sneeuwde behoorlijk, maar we waren geen moment bevreesd dat we daardoor hadden moeten afzien van een alleszins prettig culinair samenzijn. Mocht u toevallig in de buurt zijn: we tippen u in Cà Mentin de ‘L’ouvo in raviolo, con parmigiano dolce, tartufo di stagione e burg di malga alla nocciola’, aangevuld met een glas Barbera d’Alba. Dat kan zonder gewetensbezwaren, want het bestaat louter uit lokale, biologische ingrediënten en het is vegetarisch bovendien.

EMISSIELOOS
En die Jeeps dan? Oh ja, dáár ging het hier om. Wel, als je de 4xe’s in Turijn netjes hebt opgeladen kun je emissieloos heen en weer naar voornoemd restaurant rijden, want de actieradius op louter stroom bedraagt zo’n 50 kilometer. Voor de kleinere - maar niet minder dappere - Jeep Renegade 4xe PHEV geldt hetzelfde, want die is niet alleen als ‘190’ leverbaar, maar ook met de aandrijflijn van de Jeep Compass (systeemvermogen 240 pk). Dit is mede te danken aan een elektromotor op de achteras die ervoor zorgt dat ook de Renegade en Compass het 4WD-predikaat verdienen, zonder dat er een cardanas aan te pas komt. Beide auto’s zijn behoorlijk up-to-date als het gaat om infotainment en de elektronische hulpjes om ‘veilig’ te rijden, maar daarin schuilt de aantrekkingskracht van deze auto’s niet alleen. Het gaat ook om de stoere merknaam die in grote letters op de auto’s staat en om de Jeepness die daar tot op zekere hoogte mee gepaard gaat.

WRANGLER
Er zijn onmiskenbaar invloeden van kille rekenmeesters voel- en zichtbaar, maar de invloed van échte Italianen is gelukkig ook te proeven. Laten we in dit kader trouwens ook de koning van het Jeep gamma niet vergeten, de Jeep Wrangler (380 pk), die het qua verkoop in ons land trouwens heel behoorlijk doet. Vergelijk het een beetje met het aanhoudende succes van de Mercedes G-klasse, die we niet voor niets vorig jaar in nr. 5 in de Two of a Kind tegenover oer-Jeep zetten. Naar het schijnt is er in relatie tot de Wrangler wegens het aanhoudende succes zelfs sprake van lange levertijden. In dit kader is het wellicht goed te weten dat er in de tweede helft van dit jaar een nieuwe Grand Cherokee aan zit te komen.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 1/2022. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer