strictly cars with character

Ford Mustang Mach-E: High tech icoon?

24 juni 2022

“Are you nuts?” zal zeker íemand gezegd hebben tijdens de boardroommeeting bij Ford in Dearborn. Daar werd het idee geopperd om niet een bestaand model te elektrificeren, maar een nieuwe elektrisch aangedreven Mustang te bouwen. Een gezins-SUV nog wel, maar dan met de naam van de meest geproduceerde sportwagen ter wereld. Inclusief alle denkbare high tech.

Kortom, Ford begon met het bekende verhaal van het blanco velletje papier. Eerst werden daarop de meest bekende kenmerken van de Mustang op een rij gezet, om vervolgens te worden ingepast in het nieuwe concept. Met alle risico’s van dien. Degene die dit plan heeft verkocht binnen de directie van Ford moet een meesterlijke salesman geweest zijn.

Laag zwaartepunt

Toen het resultaat in 2019 onthuld werd en de Mustang Mach-E in 2021 op de markt kwam reageerde de markt stomverbaasd. De auto bleek op een geheel nieuw platform te staan, waardoor er sprake kon zijn van een optimale gewichtsverdeling over de assen, de aandrijflijn optimaal tot zijn recht kwam en het accupakket netjes onder de vloer, centraal tussen de voor- en achteras werd geplaatst. Dankzij de accu’s onder de bodem kreeg de Mach-E een mooi, laag zwaartepunt en dus ook een goede wegligging. De accu’s zijn geplaatst in een sterk omhulsel voor een grote crashbestendigheid, terwijl ze zowel enigszins gekoeld als verwarmd kunnen worden om de actieradius volledig te kunnen benutten. Het rijbereik is uiteraard mede afhankelijk van de gekozen versie. Er zijn accupakketten beschikbaar van 288 (68kwh, 0/100 5,1 seconde) tot 370 accucellen (88kwh). Deze laatste versie geeft de hoogste prestaties en sprint desgevraagd in 3,7 seconde naar ‘100’. De kleinere accu drijft alleen de achterwielen (2WD) aan, de zwaardere versies zowel de voor- als achterwielen. Ook biedt de zwaarste accu een voordeel bij het laden: in drie kwartier vult hij zich van 10 naar 80 procent. Overigens hebben Mach-E eigenaren het eerste jaar gratis toegang tot de vierhonderd Europese laadstations van het Ionity-netwerk waarvan Ford mede-oprichter en aandeelhouder is. De actieradius bedraagt volgens Ford, onder ideale omstandigheden (in theorie dus) voor de kleinere accu rond de 440 kilometer en voor de grote accu rond de 620 kilometer. Zoals bij alle elektrisch aangedreven auto’s gaat iemand dat niet eenvoudig halen, maar formeel kan het.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 3/2022. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer