Overslaan en ga direct naar de inhoud
Socials

Ferrari Testarossa (1985): Nog net betaalbaar

Al kennen we ‘m al jaren, de Ferrari Testarossa uit de 80’s is geen auto die je dagelijks ziet. En áls dat al gebeurt dan moet je er telkens even aan wennen. Het is een kind van zijn tijd, met z’n Pininfarina-koetswerk, pop-up koplampen, sleuven (‘egg-slicers’) over de flanken en brede lamellen die het achteraanzicht een enorme breedte geven. Tijd om weer eens in te stappen!

Een ander mooi detail van de auto zijn de met één bout bevestigde, magnesium knock-off wielen. En let even op de buitenspiegel. Eén maar, want de eerste twee bouwjaren werd de Testarossa voorzien van een enkel exemplaar (‘monospecchio’) halverwege de A-stijl. In de VS, een belangrijke afzetmarkt voor Ferrari, was deze opstelling echter verboden, mede daarom werd het model vanaf 1986 voorzien van twee lager geplaatste spiegels.

Groot, bruut

Overigens kreeg de opvolger van de Testarossa, de 512 TR, in 1991 wel weer losse, dubbelronde achterlichten en daardoor een ander achteraanzicht. De Testarossa zelf volgde de Ferrari Berlinetta Boxer op en zag het levenslicht in 1984 op de Parijse autotentoonstelling. Daar stond de eerste van de in totaal 7.177 gebouwde exemplaren die er tot de productiestop in 1991 zijn gemaakt.

De auto is, adel verplicht nou eenmaal, voorzien van een bijzondere motor: een 4,9 liter twaalfcilinder, gekoppeld aan een vijfbak die deels onder de motor ligt. Hierdoor ligt de krachtbron wat hoger dan je zou verwachten. Van enige elektronische begeleiding en ondersteuning was ruim twintig jaar geleden bij Ferrari nog geheel geen sprake, het is dan ook geen vergelijk met de Ferrari 812 GTS Superfast die we elders in dit nummer beschrijven. De Testarossa is gewoon groot en bruut. De eerste meters, als alles nog koud is, rijdt de Ferrari als een vrachtwagen. Alles gaat zwaar en moeizaam. Bovendien zit je bijna op de grond, is de besturing onbekrachtigd en verloopt het schakelen moeizaam. Je denkt ‘Waar ben ik aan begonnen?’ Maar opgeven is niet onze stijl, dus gaan we op pad.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 5/2022. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Cookieverklaring

Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in ons privacybeleid.