Overslaan en ga direct naar de inhoud
Socials

Ferrari Portofino M: Van nul naar…rijbewijs kwijt

Nu je in Nederland overdag honderd kilometer per uur mag rijden, heb je in een Ferrari al een bekeuring te pakken als je te snel uitademt. Dat ondervond Erik Kouwenhoven onlangs, toen zijn voet in de nieuwe Ferrari Portofino M plotseling van de rem schoot. Bij wijze van spreken dan, hè.

Is dit niet wat overdreven?”, vraag ik de agent naast mijn auto, als ik zie dat er achter mij nog twee politiebusjes arriveren. Hij reageert kortaf en keert terug naar zijn eigen auto die nog staat na te tikken van de hitte, om in zijn database te zoeken naar een Italiaans kenteken dat niet bestaat. De auto die zojuist is klemgereden - die van mij dus - heeft namelijk een tijdelijk ‘Prova’ kenteken, dat Italiaanse fabrikanten gebruiken voor hun prototypes en testauto’s. Zo ook ‘onze’ Portofino M, een 620 pk sterk sierpaard uit de stal van Ferrari. De Portofino-zonder-M was er al, maar nu heeft dit model alle upgrades gekregen van de later op de markt verschenen Ferrari Roma. De Portofino M is sierlijk, snel én redelijk allround, want (in tegenstelling tot zijn evenknie Roma) ook voorzien van een stalen klapdak. Dat dak is niet open geweest, want onze testdag was doordrenkt met regen. Dat beloofde niet veel goeds, gezien eerdere natte ervaringen met zowel de Roma als de ‘gewone’ Portofino. Zodra de eerste druppels vallen, zit je daarin met klamme handen achter het stuur - zelfs op droog wegdek zoeken de brede achterwielen soms tevergeefs naar grip.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 5/2021. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Cookieverklaring

Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in ons privacybeleid.