De economische waarde van het privégebruik van een zakenauto bedraagt circa elf procent van de waarde. " /> De economische waarde van het privégebruik van een zakenauto bedraagt circa elf procent van de waarde. "> De economische waarde van het privégebruik van een zakenauto bedraagt circa elf procent van de waarde. "> CARROS Magazine - Elf procent bijtelling is genoeg
strictly cars with character

Elf procent bijtelling is genoeg

23 december 2014
De economische waarde van het privégebruik van een zakenauto bedraagt circa elf procent van de waarde. De fiscale bijtelling zou dus elf procent moeten zijn. Dat stelt leasemaatschappij LeasePlan Nederland dat een onderzoek liet doen door een groot landelijk belastingkantoor. Uit de integrale kosten van enkele representatieve modellen uit de vloot van LeasePlan blijkt dat de overheid al geldelijk voordeel heeft bij een bijtelling van elf procent. Alles wat er meer aan bijtelling wordt gerekend dient andere doelen dan het daadwerkelijk belasten van het economische voordeel van privégebruik. Steeds vaker wordt bijtelling gebruikt om niet-fiscale doelen te bereiken zoals bijvoorbeeld het verwezenlijken van de ambitie van het kabinet om in 2020 200.000 elektrische auto’s op de weg te hebben. "Feitelijk betalen leaserijders structureel te veel bijtelling", zegt Berno Kleinherenbrink, directievoorzitter van LeasePlan Nederland. "Wij vinden dat de bijtelling berekend zou moeten worden over de integrale kosten van een auto, inclusief onder andere verzekering, onderhoudskosten, brandstof en btw, in plaats van staffeling aan de hand van CO2-uitstoot. En dan kom je eerder uit op elf procent." LeasePlan ziet een tarief van elf procent als een opstapje naar een eerlijker belasting van daadwerkelijk privégebruik. Kleinherenbrink: "Liefst gekoppeld aan betaling naar (privé)gebruik. Dan bereik je echt minder kilometers, minder files en een beter milieu. Maar zo lang de tijd daarvoor nog niet rijp is, is een reëler bijtellingspercentage een stap in de goede richting."

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer