strictly cars with character

Elektrisch rijden in 2019: dit komt er aan

7 januari 2019

In 2019 gaan autofabrikanten massaal aan de stekker. De elektrische auto is gemeengoed geworden en komt er in alle soorten en maten. Deze modellen kunt u verwachten.

Audi e-tron

Audi is met de e-tron (vanaf 84.100 euro) net te laat om de Jaguar I-Pace het leven zuur te maken. De i-Pace is inmiddels al meer dan 3.500 keer verkocht, terwijl de e-tron het op 1 januari van dit jaar het moest doen met 163 verkochte exemplaren. Jaguar had de I-Pace eind 2018 immers al massaal op voorraad waarmee bijtellingpakkend Nederland de Brit massaal verkoos boven de Duitser.

De twee elektromotoren aan boord geven de vierwielaangedreven e-tron SUV een 0-100 km/u acceleratie van nog geen zes seconden. Het gecombineerde vermogen komt uit op 408 pk en het koppel bedraagt 660 Nm. Het accupakket van de e-tron is 95 kwh groot en volgeladen kom je tot 400 kilometer ver.

Kia e-Niro

Verscherpte bijtellingsregels of niet, de Kia e-Niro heeft er niets mee te maken. De elektrische Zuid-Koreaan start immers bij 42.510 euro en blijft zo ruim onder de 50.000 euro-grens. Tegelijkertijd bedraagt de actieradius op één acculading liefst 455 kilometer. De Kia e-Niro met 64 kWh-batterij krijgt ook een broertje voorzien van 39,2 kWh-batterij. Diens actieradius is 289 kilometer. Ruim is de e-Niro ook. Hij heeft een laadvolume oplopend tot 451 liter. Ook op komst dit jaar: de Kia Soul EV.

Tesla Model 3

De meeste gehypte elektrische auto van de afgelopen tijd is de Tesla Model 3. Binnen no-time werden er wereldwijd honderdduizenden besteld, maar toen moest de productie nog beginnen. En dat was geen sinecure. Inmiddels hebben Elon Musk & Co de zaken goed op de rit en vanaf februari is de Tesla Model 3 ook goed verkrijgbaar in ons land. De eerste versies die naar Nederland komen kosten 58.800 euro om 69.700 euro, waarmee er over een beperkt deel 22% bijtelling moet worden betaald. De debuutversies luisteren naar de namen ‘Long’ Range en ‘Performance’. Eerstgenoemde kent een actieradius van 544 kilometer, terwijl de Performance 530 kilometer aantekent. De Long Range sprint in 4,8 tellen van nul naar honderd, de Performance in 3,7 seconden. Later dit jaar wordt bovendien de Tesla Model Y onthuld, maar die auto zien we niet voor 2020 op de weg.

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz wil haar EQ-label vullen met flink wat elektrische auto’s. De eerste in de lange reeks is de EQC; een elektrische SUV. De auto moet de Jaguar I-Pace, Audi e-tron SUV, Tesla Model X en later ook de BMW iX3 naar de kroon steken. De vijfzitter heeft als EQC 400 4Matic een reikwijdte van circa 400 kilometer, 408 pk aan vermogen en 765 Nm aan koppel. In dik vijf tellen sprint EQC van nul naar honderd. De Duitsers zijn van plan om te gaan werken met diverse elektromotoren en dus verschillende vermogensafgiftes.

Renault Zoe

De Renault Zoe kennen we al, maar de Franse EV is in 2019 aan een nieuwe generatie toe. De verwachting is dat een actieradius van 400 kilometer mogelijk is en daarmee wordt de compacte Zoe een volwassen keuze voor elektrische veelrijders.

Porsche Taycan

De Porsche Taycan wordt waarschijnlijk de meest besproken auto van 2019, want het is ’s werelds eerste Porsche die volledig elektrisch is. De Duitsers spreken over een vermogen van 600 pk en een sprint van nul naar honderd in 3,5 seconde. De sprint vanuit stilstand naar 200 km/u verloopt in 12 tellen.

Hyundai Ionic

De Hyundai Ionic Electric is met een prijskaartje van nog geen 34.000 euro een zeer betaalbare EV. Met een maximale actieradius van 280 kilometer ligt stekkervrees nog wel op de loer, dus daarom komen de Zuid-Koreanen waarschijnlijk dit jaar met een versie die flink wat meer elektrische kilometers wegtikt.

Aston Martin Rapide E

In 2015 meldden we al dat de Aston Martin Rapide E in aantocht was en dit najaar komt hij er dan ook echt aan. Twee elektrische motoren zijn goed voor zo’n 610 pk en een 0-100 km/u sprint in circa vier tellen. De topsnelheid van 250 km/u moet zonder problemen tien minuten vastgehouden kunnen worden.

MINI Cooper S E

Een elektrische MINI Cooper S. Wie had dat ooit gedacht? De Britse stekker-hothatch sprint in een tel of zeven van nul naar honderd. De Europese exemplaren komen uit de productiefaciliteit in het Engelse Oxford. De aandrijflijn komt uit Duitsland, want MINI leent de nodige kennis van de BMW i3.

Polestar 2

Het eerste model van Polestar, de Polestar 1, moet begin volgend jaar z’n opwachting maken. Later in 2019 wordt dan ook meteen de Polestar 2 gelanceerd. En die is in tegenstelling tot de coupé wel volledig elektrisch. Op één lading stroom zal de sedan tot wel 560 kilometer ver kunnen reiken. Wie de eerste foto’s ziet, ziet dat de productieversie wel wat op de Volvo 40.2 concept car lijkt. Van Volvo wordt overigens op korte termijn de XC40 Electric verwacht.

DS 3 Crossback E-Tense

Bij de DS 3 Crossback draait het om eigenzinnigheid én luxe. Vooral het interieur volgt een uitgesproken – hippe – vormgeving die niet iedereen zal bekoren. De DS 3 Crossback wordt vanaf dit jaar ook leverbaar als volledig elektrische E-Tense. De actieradius bedraagt 300 kilometer en de E-Tense accelereert in nog geen negen tellen van nul naar honderd.

Volkswagen I.D.

De camouflagestickers zitten nog op de I.D., dus een marktintroductie in 2019 komt net te vroeg, al zal de veelbesproken elektrische Volkswagen dit jaar zich wel in vol ornaat tonen. Eenmaal geïntroduceerd kost de I.D. zo’n 30.000 euro en voor dat geld krijg je een actieradius van zo’n 300 kilometer terug.

Op de rol:

Ook voor de komende elektrisch aangedreven modellen komt een marktintroductie in 2019 nog te vroeg, al zullen we ongetwijfeld (nogmaals) met ze kennismaken:

Honda Urban EV
Bij z’n onthulling op de autosalon van Frankfurt in 2017 kreeg de Honda Urban EV de handen op ekaar. Het vierpersoons stadsautootje gaat echter echt in productie met een bescheiden elektrische actieradius van 250 kiometer.

Nissan Leaf SUV
De Nissan Leaf is populair. De SUV ook. Het is dus logisch dat de elektrische Japanner er ook als hoogpotige komt. De productieversie moet op de eerder gepresenteerde IMx concept gaan lijken.

Peugeot 208 Electric
Dankzij een nieuw modulair platform kan de Peugeot 208 ook een elektrische aandrijflijn aan boord krijgen. De Fransen laten die kans natuurlijk niet liggen en de 208 Electric is binnenkort een feit.

Opel e-Corsa
Ook de Opel Corsa zal het platform lenen van de Peugeot 208, waardoor de e-Corsa in 2020 z’n neus laat zien. Een elektrische actieradius van 400 kilometer moet mogelijk zijn.

SEAT e-Mii en Skoda e-Citigo
Compact en elektrisch; SEAT en SKODA volgen het recept van de Volkswagen e-up! in 2020.

BMW iX3
BMW heeft met de i3 en i8 geëlektrificeerde auto’s in het aanbod met een volledig eigen snoet. Toch gaat het ook elektrische uitvoeringen uitbrengen van bestaande modellen. De eerste is de iX3; een stekker-SUV op basis van de X3. De iX3 wordt over een jaartje in de showroom verwacht en zal waarschijnlijk een vermogen meekrijgen van zo’n 270 pk. De actieradius bedraagt circa 400 kilometer. Met de elektrische SUV moet BMW de strijd aan gaan met de succesvolle Jaguar I-Pace en de aankomende Mercedes-Benz EQ C en Audi e-tron.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer