strictly cars with character

“Een oudere, gave auto is leuker dan een nieuwe”

12 december 2022

Bij The Payingit Group vinden ze dat goed werkgeverschap draait om mensen. En dus zorgt het bedrijf goed voor zijn medewerkers, waarbij er extra aandacht is voor de auto van de zaak. Dat zijn altijd youngtimers, van een BMW 6 Serie tot een Porsche 911, vertelt managing director Cees Maat (1985). “We vinden dat beloning veel meer is dan wat we elke maand netto overmaken.”

Een wat anoniem bedrijfsterrein, net buiten de ring van Amsterdam, herbergt het kantoor van The Payingit Group. Vanuit dit pand wordt uitgedragen dat elke organisatie een goede werkgever kan zijn. Inmiddels heeft het bedrijf 2.500 mensen gedetacheerd. Voor de vijftig eigen medewerkers is het kantoor – waaraan tijdens het interview nog hard wordt gewerkt – meer dan een werkplek. Er is een compleet uitgeruste gym, een bedrijfsrestaurant met regelmatig versgekookte lunches, relaxruimten en zelfs twee slaapplaatsen voor medewerkers die na een iets te besprenkelde bedrijfsborrel toch liever blijven slapen en de youngtimer op de parkeerplaats laten staan. Tijd voor de eerste vraag aan managing director Cees Maat.

Wat doet The Payingit Groep?
“Wij zijn van oudsher een payroll-organisatie die zich langzaam aan het ontwikkelen is richting een uitzendorganisatie. Wij roosteren mensen in. Vaak koppelen we daaraan het verwerken van de uren of de salarisstroken van mensen die bij ons in dienst zijn. We hebben twee grote groepen mensen die voor ons werken: laaggeschoolde medewerkers die met name uit Zuid- en Oost-Europa komen en hooggeschoolden van buiten de EU, als kennismigrant. De belangrijkste dienstverlening naast die twee stromingen is het verzorgen van de backoffice voor uitzendbureaus, detacheerders en intermediairs. Formeel gezien zijn we echt wel aan het uitzenden, maar de nadruk ligt op het gezamenlijk mensen werven.”

Waar zijn eigenlijk al die mensen gebleven die we vóór de coronacrisis nog wel hadden?
“Er zijn zo’n vier á vijf redenen waarom we nu met dit probleem kampen. De eerste is – en dat is al ruim vijftig jaar de roze olifant in de kamer - de vergrijzing. Dat is een uitstroom. De afgelopen twee jaar is er bovendien geen bedrijf failliet gegaan, dat werkt ook niet mee om de vraag naar arbeid af te remmen. Ten derde: als je kijkt naar mensen die de arbeidsmarkt nu betreden werken die bijna allemaal geen veertig uur per week meer. Zelfs starters zeggen: ik wil beginnen met 32 uur per week. En dat klinkt dan alsof er maar twintig procent minder arbeid is, maar we hádden al een probleem van te weinig mensen en dat probleem wordt dus alleen maar versterkt.”

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 7/2022. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

 

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer