Overslaan en ga direct naar de inhoud
Socials

Dossier: autorijden in de toekomst

Over auto’s, autorijden en zeker de manier waaróp, is het aantal meningen ongekend. Daarbij is het echter wel handig om de feiten te kennen. Aan de hand van 25 vragen toetsen we met hulp van deskundigen alle mogelijke beweringen, aannames en meningen. Dat kan immers geen kwaad in een tijd waarin de autowereld werkt aan een immense omwenteling, ingegeven door de wens naar meer duurzaamheid, zonder het rijplezier uit het oog te verliezen.

1 WAT WORDT HET: ELEKTRISCH OF WATERSTOF?
Dit is zo’n beetje de hamvraag in autoland, daarom beginnen we er mee. Eerst even wat feiten. Als we het over waterstof hebben als oplossing voor vervoer, moet dat groen opgewekte waterstof zijn. Alleen dáármee worden schoon afgelegde kilometers bereikt. Waterstof en elektriciteit zijn complementair aan elkaar, maar waterstof heeft als belangrijkste voordeel dat het kan worden opgeslagen in grote hoeveelheden. Dit in tegenstelling tot elektriciteit. Bij het vervoer speelt dat ook een rol; als elektriciteit via een kabel wordt getransporteerd, leidt dat immers altijd tot verlies. Waterstof kan gewoon via het huidige aardgasleidingennet worden gedistribueerd en als je tienduizend kilo opstuurt komt er tienduizend kilo aan. Als waterstof wordt gemaakt met behulp van wind en zonne-energie is het goed beschouwd oneindig beschikbaar. Nu is het nog zo dat de windmolenparken op zee ’s nachts worden uitgezet omdat er geen afname is van stroom. Maar als ze gewoon doordraaien en de opgewekte energie wordt gebruikt om (ook nog eens groene) waterstof te maken kan er een enorme brandstofbuffer worden aangelegd. En waar we al die waterstof dan moeten opslaan? Bijvoorbeeld in de lege gasvelden onder de Noordzee. Bij waterstof als autobrandstof geldt wél de bekende kip-of-het-ei-discussie. Als je het nergens kunt tanken, schiet het met de verkoop van waterstofauto’s niet op. Maar als de tankinfrastructuur eenmaal op orde is, wacht het telkens hernieuwbare groene waterstof een mooie toekomst, óók als energiedrager voor elektrisch rijden.

2 KLOPT HET DAT ELEKTRICITEIT, AFGEZET TEGEN WATERSTOF, VERREWEG DE MEEST EFFICIËNTE ENERGIE-OPLOSSING VOOR VERVOER IS?
Absoluut. Een vuistregel zegt dat het ruim twee keer zoveel groene stroom kost om een auto op waterstof te laten rijden dan je nodig zou hebben in een ‘gewone’ elektrische auto. Daar zit echter een ‘maar’ aan: een waterstofauto kan na vierhonderd kilometer in luttele minuten weer worden volgetankt, waar de elektrische auto tot minstens een half uur (maar vaak langer) tot een dure snellader is veroordeeld, die ook nog eens als nadeel heeft dat de laatste 20 procent van de accu maar tergend langzaam vol raakt. Dat verklaart waarom het vrachtvervoer voor de lange afstand – the long haul, in vaktermen - zo geïnteresseerd is in waterstof als alternatief voor diesel. Voor korte(re) afstanden en de meeste personenauto’s is elektrisch interessant (zelfs voor sommige vrachtauto’s, denk aan schone stads- en regiodistributie), maar voor langere ritten gaat waterstof het winnen.

Ook benieuwd naar de overige 23 vragen en antwoorden in dit artikel? Je leest het terug in CARROS Magazine nr. 4/2022. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Cookieverklaring

Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in ons privacybeleid.