strictly cars with character

Dieselauto in het slop: 'één op tien nieuwverkochte modellen is nog een oliestoker'

2 juli 2019

De dieselauto heeft het zwaar in Nederland. Volgens de NOS is één op de tien nieuwverkochte auto’s een diesel. De elektrische auto vult het gat dat de oliestoker open laat.

De NOS sprak met leasemaatschappij Arval - de zesde leasemaatschappij van Nederland – over hoe hun wagenpark er anno 2019 uitziet. Volgens Dick Bakker van het bedrijf raakt de diesel steeds meer in de vergetelheid: "Vorig jaar was bijna een kwart van de nieuw bestelde auto's nog een diesel, nu is dat minder dan 10 procent," aldus de directeur shortlease en remarketing. En volgens de NOS was drie jaar geleden één op de vijf nieuwe auto’s een diesel.

Half jaar levertijd

Arval beheert een vloot van 44.000 auto’s en ziet dat de sterke afname van het aantal diesels geheel wordt gecompenseerd door de elektrische auto. Brancheorganisatie voor de autohandel BOVAG/Rai kan die trend nog niet staven aan de hand van cijfers, omdat dat levertijd van elektrische auto’s flink is opgelopen. Tussen bestelling en levering zit tegenwoordig al een half jaar.

Bijtelling

De teruggang van het aantal diesels is onder meer te verklaren door het slechte imago van de dieselauto (dieselgate, grotere uitstoot stikstofoxiden) en door de overheidsstimulans van de elektrische auto. Wie kiest voor een elektrische auto van de zaak betaalt immer slechts 4 procent bijtelling over de eerste 50.000 euro aan cataloguswaarde. Een diesel in de lease geeft een bijtelling van 22 procent.

Europese trend

Vorig jaar rond deze tijd liet de Poolse eurocommissaris voor industrie, Elzbieta Bie?kowska, van zicht horen. Zij meldde toen dat ze denkt dat er over een paar jaar geen diesels meer rondrijden in de lidstaten van de EU. Hoewel de teruggang duidelijk is, verwachten experts dat het zo’n vaart niet zal lopen. Het Europese marktaandeel van de diesel ligt nog altijd boven de 40 procent en al die auto’s op korte termijn vervangen is niet realistisch. Consumenten zullen niet zo snel overstag gaan én de auto-industrie lijkt evenmin in staat om miljoenen EV’s te gaan bouwen binnen nu en een paar jaar tijd.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer