Overslaan en ga direct naar de inhoud
Socials

De Unieke Land Rover Defenders van RiverHouse Trading in Almen

Hoewel bij ons vrij onbekend zijn de Land Rovers Defender van RiverHouse Trading vermaard en populair in de VS, Canada en in het Midden-Oosten. Met ‘Proudly built in The Netherlands’ duidelijk vermeld op hun badge gaat het zonder uitzondering om bijzondere creaties, gebouwd in het landelijke Almen. Daar spraken wij eigenaar Michael Bax over het ontwerpen en bouwen van de one-offs.

Gelegen aan het Twentekanaal, iets ten oosten van Zutphen, liggen de opstallen van RiverHouse Trading. De plek is lastig te missen, want pal aan de weg staat een tiental originele Defenders, geduldig wachtend tot zij onderhanden worden genomen door Michael Bax en zijn monteurs. Zíj besteden hun tijd en expertise aan het maken van volledig gepersonaliseerde uitvoeringen.

Wassenaar - Almen

Het is heel goed mogelijk dat u niet bekend bent met de auto’s van RiverHouse, want verreweg het grootste deel van de gerealiseerde auto’s verdwijnt spoorslags naar de Verenigde Staten, Costa Rica, Dubai, Canada en een aantal Zuid-Europese bestemmingen. In ons eigen land rijden slechts enkele van hun bijzondere creaties rond. Bij aankomst in Almen worden we met typische Twentse gastvrijheid ontvangen door de van oorsprong Haagse Michael, die ons uitnodigt in een gezellige keuken naast een van de werkplaatsen. “Ik had nooit verwacht dat ik überhaupt geld zou kunnen verdienen met het maken van auto’s”, zo begint hij zijn verhaal. Geboren in 1966 en opgroeiend in Den Haag en Wassenaar zag het er naar uit dat Michael een toekomst in de horeca tegemoet zou gaan. Maar de voorliefde voor klassieke Engelse auto’s zat zó diep dat hij de horeca uiteindelijk vaarwel zei en zijn hart ging volgen. “Waar en wanneer mijn passie precies begon? Nou, ik ben zo ongeveer op de achterbank van een Mini geboren. Mijn moeder reed altijd Mini’s, dus dat was al op jonge leeftijd dé auto voor mij. Het sleutelen begon toen ik een jaar of zeventien was. Onze Mini Estate moest voor de APK naar de garage maar kwam er niet doorheen. Repareren had geen zin meer. De garage bood nog duizend gulden voor het autootje en ja, toen zag ik mijn kans schoon. Voor achthonderd gulden kocht ik ‘m en ben direct met het opknappen begonnen. Dat is met zo’n Mini relatief eenvoudig en leuk om te doen. Zó leuk dat ik er steeds meer bij kocht, opknapte en weer doorverkocht. Zo stonden er bij mijn ouders op de oprit meestal meerdere Mini’s in verschillende staat van reparatie, niet altijd tot genoegen van mijn vader. Want, zoals de Britten zeggen, Old Mini’s mark their territory”, aldus Michael met een brede glimlach. “Hoewel ik erg genoot van dat gesleutel was het in die tijd gewoon een hobby en een manier om zelf goedkoop te kunnen autorijden. Mijn toekomst zag ik toen nog in de horeca en na de Hogere Hotelschool in Den Haag kwam ik in het Hilton Hotel in London terecht. En daar in Engeland gebeurde er iets bijzonders. Ik kwam in contact met allerlei beroemdeMini-goeroes. En ineens wist ik het: ik ging Mini’s restaureren. Niet als hobby, maar als werk.”

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 1/2022. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Cookieverklaring

Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in ons privacybeleid.