strictly cars with character

Dagelijks gebruik: de Land Rovers van Leo van de Vate

26 november 2021

De Daily Drivers van Leo van de Vate, 75 jaar, pensionado en eigenaar van een adviesbureau voor nucleaire zaken zijn twee Land Rovers: een Series 3 Stage One V8 uit 1982 en een Land Rover Lightweight Series 2A uit 1968.

Met wie hebben wij het genoegen?
“Leo van de Vate, 75 jaar, pensionado en ik heb een adviesbureau voor nucleaire zaken.”

Welke auto rijdt u?
“Ik rijd geen auto, maar voertuigen. Momenteel twee Land Rovers: een Series 3 Stage One V8 uit 1982 en een Land Rover Lightweight Series 2A uit 1968.”

Waarom koos u voor deze auto’s?
“Vóór mijn pensioen reed ik vele mooie Saabs en Volvo’s. Uiteindelijk had ik het wel gezien met al die glimmende bolides. Door een vriend en collega die een oldtimer Land Rover reed, kwam ik in contact met het échte rijden. Lekker Spartaans, veel contact met de weg, hoog erboven en altijd herkenbaar. Ik ben toen begonnen met een Defender uit 1992 om aan het Land Rover-gevoel te wennen. Daarna kocht ik een Series 2 diesel uit 1963 voor het ultieme gevoel. En toen ik dat eenmaal had, verkocht ik beide auto’s om eerst de V8 en later de Series 2A aan te schaffen. Sleutelen werd ook leuk, want Land Rovers van deze leeftijd hebben nog een begrijpelijk motorgebeuren. En er wil nog wel eens wat stuk gaan! Stangetjes, veertjes, palletjes, riempjes. Overigens ben ik geen restaurateur van deze voertuigen, ik beperk me tot opknappen en rijden (poetsen is verboden!).”


Hoe komt u aan deze exemplaren?
“Ze werden mij aangeboden via het netwerk dat je in de loop der jaren opbouwt. Dat heb je nodig om allerlei, vooral technische, problemen op te lossen. De Stage One V8 heeft zo’n 20 jaar in Duitsland gereden en is een bijzonder geval. Stage One slaat namelijk op een eerste fase subsidie van de Britse regering in 1980 aan Land Rover, om te kunnen concurreren met de V8’s van Toyota en Nissan. Dat werd een mislukking. Uiteindelijk zijn er zo’n 2.500 stuks van dit type gebouwd, die allemaal zijn geëxporteerd. De Lightweight Series 2A komt uit het Engelse leger dat in Duitsland was gelegerd. De naam daarvan dankt hij aan het feit dat hij door de lucht kon worden vervoerd en zonodig aan een parachute kon worden gedropt.”


Waarvoor gebruikt u ze?
“De V8 is voor de langere afstanden in Nederland en daarbuiten. De Lightweight voor het lokale werk. Beide worden dagelijks gebruikt en niet gespaard. Helaas te weinig offroad, maar er zijn plannen voor Duitsland.”

Waaruit bestaat het ultieme plezier met de auto’s?
“De heerlijke Spartaanse rijervaring. En het feit dat je behoort tot een aparte, heel herkenbare klasse weggebruikers met een sterk saamhorigheidsgevoel.”

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 7/2021. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer