Overslaan en ga direct naar de inhoud
Socials

Dagelijks gebruik: Alpine Renault A310 uit 1978

Het leven is te kort om saaie auto’s te rijden. De Daily Driver van Joris Verheggen is de Alpine Renault A310 uit 1978.

Met wie hebben wij het genoegen?
“Joris Verheggen, 37, getrouwd en vader van twee dochters. Ik ben werkzaam bij een douane declaranten kantoor met eigen software als business analist.”

Welke auto rijd je?
Een Alpine Renault A310 uit 1978. Het was de tijd dat Alpine van de twee nog het grootste aantal aandelen had, vandaar dus Alpine-Renault en niet andersom. Dit is een van origine witte ‘Phase 1’ die in 2001 is geïmporteerd uit Zwitserland.”

Waarom deze auto?
“Mijn vader en opa zijn echte francofielen. Van huis uit werd er altijd Renault gereden. Als jongetje van een jaar of tien zag ik ooit een Alpine A110 geparkeerd staan. Ik was meteen onder de indruk van dit autootje en vroeg onwetend aan mijn vader of het een Porsche was. Hij antwoordde trots: “Nee jongen, dat is een Alpine!” Sindsdien heeft het merk me nooit meer los gelaten. Het cadeau van mijn vrouw voor mijn verjaardag in 2009 was een bezoekje aan een clubdag van de Alpine Renault Club Nederland. Van dat cadeau heeft ze nog steeds spijt! De A110 blijft de mooiste, maar na het plaatsnemen in een A310 was ik verkocht en moést ik er een hebben.”

Hoe kom je aan dit exemplaar?
“Ik had al enkele keren contact gezocht met een verkoper, maar steeds niet doorgezet. Tot ik online dit exemplaar van een particulier in Vught tegenkwam. Het was weliswaar niet de doorontwikkelde en beter op de weg liggende Phase 2, maar door de bijzondere kleur ben ik toch gaan kijken en heb ik ‘m direct gekocht. De vorige eigenaar kocht de auto in Zwitserland van de eerste eigenaar.”

Waarvoor gebruik je hem zoal?
“Meestal in het weekeinde of als ik gewoon zin heb om een stukje te rijden. Soms neem ik hem mee naar mijn werk. Maar alleen als het droog is.”

Wat is de beste eigenschap van de auto?
“De A310 is eigenlijk een GT met rallygenen. Hij heeft dan ook een erg goed onderstel. Door de grotere wielen en de Koni’s rijdt hij snaarstrak. Samen met de sportdemper en -uitlaatspruitstukken is dit een erg snelle auto voor zijn leeftijd. In een Duits autoblad uit die tijd werd deze Alpine de 'Porsche Schreck', de schrik van Porsche genoemd. Voor mij is het totaalplaatje van de Alpine zijn allerbeste eigenschap.”

Cookieverklaring

Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in ons privacybeleid.