strictly cars with character

Column Mr. Albert S. Oegema: grensoverschrijdend gedrag

28 september 2022

'Automotive’ advocaat Mr. Albert S. Oegema volgt dagelijks de ontwikkelingen rond mobiliteit en licht de juridische aspecten daarvan toe. In CARROS Magazine heeft hij zijn eigen column.

Exclusieve auto’s worden onder meer aangeboden en verhandeld via internationale beurzen, veilingen en traders. Uitgaande van een Nederlandse koper is het doorgaans de bedoeling om de gekochte auto in Nederland te registreren en ‘m een Nederlands kenteken te geven. Het aanvragen daarvan bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) is relatief eenvoudig, zolang er een geldig bewijs kan worden overlegd dat als kenteken- of registratienummer wordt erkend.

Onlangs kregen we in onze praktijk de vraag hoe te handelen bij de import van een exclusieve klassieker van buiten de EU waar géén compleet, origineel buitenlands kentekenbewijs bij zat. De eerste horde was dat er in het land van herkomst geen ‘geharmoniseerd kentekenbewijs’ voor de auto was afgegeven, oftewel een kentekenbewijs volgens de richtlijn 1999/37/EG, met alle door de EU-lidstaten gelijkgestelde basisgegevens voor een Europese goedkeuring. Heb je zo’n bewijs, dan is het halve werk voor de afgifte gedaan. Maar ontbreekt het, dan wordt het lastiger. In zo’n geval stelt de RDW bijvoorbeeld als eerste, strikte eis dat de legale herkomst van de auto moet worden aangetoond. Bijvoorbeeld aan de hand van authentieke, herleidbare informatie als de originele aankoopnota en de onderhoudshistorie, gekoppeld aan het kenteken- of chassisnummer. De beoordeling van de documenten is voorbehouden aan de RDW.

Mocht er nou gerede twijfel zijn over die documenten, dan kan de RDW eventueel bij collega-RDW’s een ‘Verklaring van geen bezwaar’ in het land van herkomst opvragen. Dit brengt wel een risico met zich mee, want geen bericht - of geen positief bericht - betekent dan géén afgifte van een Nederlands kentekenbewijs. Juridisch is hier weinig tegen te ondernemen; de RDW heeft nou eenmaal de bevoegdheid om de procedure en de gestelde eisen vast te stellen en hierover te besluiten. Dit voor wat betreft de administratieve processen, die in beginsel voorafgaand aan de koop kunnen worden afgehandeld, om latere problemen bij het verkrijgen van een kenteken te voorkomen.

Terug naar de vraag die ons kantoor werd gesteld. Probleem in deze kwestie was dat het ging om een aankoop op een veiling, waarin de auto in de waargenomen staat en met al dan niet aanwezige, (in)complete documenten was geleverd. Dan stelt de RDW vrijwel altijd als regel dat een auto gedurende de aanvraagprocedure ter schouwing en inspectie dient te worden aangeboden. Maar dat is in het geval van een aankoop op een veiling niet aan de orde. Een stevig extra risico dus. Ook op dit punt valt er juridisch niet veel te halen. Als het veilinghuis duidelijk heeft gemaakt welke documenten er wel (of niet) bij de auto zitten en de koper hapt desondanks toe, dan aanvaardt hij automatisch het risico.

Een juiste aanpak zou zijn de zaken op te splitsen. Allereerst moet de aandacht worden gericht op het zo snel mogelijk verkrijgen van de documenten ten behoeve van de legale herkomst en/of de verklaring van geen bezwaar van het betreffende land. En, pas nadat deze documenten door de RDW als geldig en voldoende zijn beoordeeld, het risico inschatten dat de te kopen auto ook voor wat betreft de specificaties en technische staat door de fysieke keuring zal komen. Dat zal dan na de veiling moeten blijken, maar als daar problemen ontstaan is er juridisch wellicht nog wel wat te halen.

Resumerend: twee keer onzekerheid – eerst over de registratie en vervolgens de technische goedkeuring - is wellicht wat veel van het goede. Mooie klassiekers kopen op een veiling is een spannend avontuur, maar moet geen debacle worden.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer