strictly cars with character

CITROËN CX (1974-1991): COMFORT EXTRAORDINAIRE

13 oktober 2022

De opvolger van de gelauwerde DS heeft moderne techniek en een nauwelijks te evenaren comfort. Tijd dus voor een hernieuwde kennismaking.

In 1969 starten bij Citroën de werkzaamheden voor Projet ‘L’. Achter deze simpele aanduiding gaat een grote uitdaging schuil voor de Franse autoproducent: de ontwikkeling van een opvolger voor de vermaarde DS. Het nieuwe model moet behalve succesvol ook goedkoper te produceren zijn. Het ontwerpproces staat onder supervisie van designchef Robert Opron, die in 1964 tekenmeester Bertoni opvolgde, en sindsdien de Citroëns SM en GS uit zijn tekengerei liet vloeien. De Responsable de Style tekent een fastback sedan, oftewel een vierdeurs model met schuine achterzijde zonder de grote, in het dak scharnierende achterklep van een hatchback.

Goed bedacht?

Er wordt gefluisterd dat het ontwerp van de CX (en de in 1970 op de markt gebrachte GS) sterk beïnvloed is door een studiemodel uit 1967 van Pininfarina, de Austin 1800 Berlina Aerodinamica, later gevolgd door de kleinere BLMC 1100 concept car. Hoe het werkelijk zit? Zet de online zoekmachine aan, vergelijk en vel uw oordeel… De aerodynamische vorm met Kammachterzijde werd al snel door vele Europese autofabrikanten omarmd. De praktische fastback/hatchback was geboren. Denk daarbij aan de Rover SD1, de Lancia’s Beta en Gamma en de Alfasud. Maar het meest puur en minimalistisch is in onze ogen toch het lijnenspel van de GS en de CX van Citroën. Of dat nu goed gejat of goed bedacht is, soit. Daarover hoort u ons niet klagen.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 6/2022. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer