Overslaan en ga direct naar de inhoud
Socials

Citroën C5 X: fijn eigenzinnig

Met de C5 X heeft Citroën weer een topmodel in de beste merktradities. Een auto die inspeelt op de sterk afnemende vraag naar pure sedans en tegelijkertijd een zeker verlangen opwekt naar de grote, bijna zwevende Citroëns van weleer.

Wat zijn makers betreft past de C5 X in het zwevende rijtje met vlaggenschepen als de DS, CX, XM en C6. Dat de nieuwe topper onder de kap een vrij bescheiden viercilinder 1,6 liter motor heeft liggen wordt een beetje onder het tapijt geschoven. Des te meer wordt er in het wervende persbericht de nadruk gelegd op de lengte (4,8 meter), de wielbasis (2,8 meter) en het gegeven dat de C5 X “een symbiose is van een sedan, een stationcar en een SUV”. Hij heeft van alle drie die modelvormen een beetje - of juist niet, net hoe je het bekijkt - maar in het gestrekte silhouet van de auto is vooral de overeenkomst met een SUV ver te zoeken. De grote 19 inch wielen staan de C5 X ronduit goed, maar er is weinig hoge opbouw te bekennen.

Eigenzinnig

Gelukkig maar, zou je kunnen zeggen, want rechtgeaarde stationcarliefhebber zoals uw scribent zullen juist het gebrek aan hoogte, en daarmee de originaliteit, waarderen. Net als de hoog openende achterklep, die een bagageruimte onthult met aangenaam rechte hoeken en een vlakke vloer, alsmede een fors volume van 545 liter. Voor het overige staat er een Citroën in de beste tradities, met een ruim interieur, mooie materialen en de nodige eigenzinnigheid, zoals speels in de stof verwerkte ‘double chevronnetjes’. Had de CX ooit een snelheidsmeter in de vorm van een oog, waarachter cijfertjes razendsnel rondtolden, de C5 X heeft niet eens een toerenteller. Het tableau achter het stuurwiel is sowieso opvallend leeg en doet in die zin een beetje denken aan het befaamde ‘night panel’ zoals Saab dat ooit toepaste. De snelheid wordt digitaal weergegeven en indien gewenst worden de instructies van het navigatiesysteem erop weergegeven. Da’s dan weer dubbelop, want deze informatie wordt met behulp van een perfect werkend head-up display ook op de voorruit geprojecteerd. Veel functies worden verder bediend vanaf het enorme infotainmentscherm, centraal op het dashboard, terwijl er gelukkig ook nog wat fysieke knoppen overbleven voor bijvoorbeeld het ventilatiesysteem.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 3/2022. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Cookieverklaring

Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in ons privacybeleid.