Overslaan en ga direct naar de inhoud
Socials

Cee u vee: Citroën C5 Aircross

De afkorting SUV staat, zo weten wij allen, voor Sports Utility Vehicle. Maar als Citroën een dergelijk voertuig op de weg zet is er reden tot twijfel voor wat betreft de eerste letter, zo concludeerde Guus Peters na kennismaking met de vernieuwde C5 Aircross.

Dat de SUV het in de zakelijke markt heeft gewonnen van de sedan is zelfs de grootste autoleek inmiddels wel duidelijk. In die zin is de kennismaking met de vernieuwde Citroën C5 Aircross dan wel weer interessant, omdat deze voor het merk succesvolle vierwieler als topmodel heeft afgedaan. De nieuwe vlaggendrager van de Citroën-vloot is immers de C5 X - zie nr. 3 van dit jaar - die volgens zijn makers het midden houdt tussen een sedan (daar is ie toch weer), een stationcar en, jawel, een SUV.

Hybride

De Aircross - Citroëns grootste ‘hoogpotige’ die onderhuids veel componenten deelt met concerngenoten Peugeot 3008 en Opel Grandland X – is er sinds 2018,  maar werd voor de fiscaal gedreven Nederlandse markt pas interessant toen twee jaar geleden de plug-in hybrid versie werd gelanceerd. Het nieuwe model is er uiteraard ook in een versie met stekker, waarbij dezelfde techniek wordt gebruikt als in de C5 X. Een 1,6 liter viercilinder van 180 pk wordt gekoppeld aan een 110 pk sterke elektromotor, wat een systeemvermogen oplevert van 225 pk. Het accupakket levert 13,2 kWh en daarmee kan theoretisch zo’n 55 kilometer volledig elektrisch worden gereden.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 5/2022. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Cookieverklaring

Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in ons privacybeleid.