Porsche heeft de Panamera helemaal in het nieuw gestoken. Naar de beste tradities van het merk is het design vooral een evolutie van het reeds bekende model. Wel is de nieuwkomer een stuk slanker en lichter dan zijn voorganger, terwijl de spiermassa is toegenomen.
Nog niet zo lang geleden kon niemand zich voorstellen dat Porsche ooit suv's en sportsedans zou produceren. Inmiddels zijn deze modellen de belangrijkste steunpilaren van het merk en wordt er aanzienlijk meer geld verdiend met Macans, Cayennes en Panamera's dan met traditionele sportauto's zoals de 911, de Boxster en de Cayman. De Panamera was voor Porsche de entree in het segment van de vierdeurs sportsedans. Wat de vormgeving betreft was de eerste Panamera zichtbaar familie van de 911, maar niet iedereen vond hem even goed geslaagd. Dat stond het succes echter geen moment in de weg. Niet alleen beconcurreerde de Panamera exclusieve sportsedans zoals de Maserati Quattroporte, ook de grote premium sedans van Audi, BMW en Mercedes-Benz hadden aanzienlijk 'last' van het model. Porsche verstevigt de reeds veroverde marktpositie met de nieuwe Panamera, want het is in alle opzichten een betere en aantrekkelijkere auto geworden. De nieuwe proporties maken hem van buiten duidelijk fraaier. Hij is iets langer, een fractie breder en hoger en de wielen staan verder uit elkaar, zodat de nieuwe Panamera slanker en ranker oogt. Vooral de veel bekritiseerde achterzijde is eleganter dan voorheen, omdat de daklijn zo'n twee centimeter is verlaagd terwijl de achterpartij iets is verhoogd. Als geheel is het lijnenspel vloeiender geworden, en de lijnen suggereren duidelijk meer snelheid dan voorheen. Sterker en sneller is de nieuwe Panamera ook. Dat is mede te danken aan de lagere luchtweerstand en het verlaagde gewicht, maar vooral aan sterkere motoren.
"Het lijnenspel is vloeiender geworden en suggereert meer snelheid dan voorheen"
Gespierder
Porsche gebruikt voor de Panamera voortaan kleinere krachtbronnen die allemaal zijn uitgerust met turbotechniek. De Panamera 4S – alle versies hebben permanente vierwielaandrijving – heeft een 2,9 liter V6 met dubbele turbo, een maximum vermogen van 440 pk en een maximum koppel van 550 Nm tussen 1.750 en 5.500 toeren. Met deze krachtbron kan de auto in 4,4 seconden van 0 naar 100 km/h versnellen. Nog iets vlotter gebeurt dat met het Sport Chrono pakket (4,2 sec), want dan schakelt de achttraps versnellingsbak met dubbele koppeling, die één versnelling meer telt dan voorheen , fractioneel sneller en wordt 'launch control' ingezet. Ondanks het extra vermogen is de aandrijflijn volgens de fabrikant elf procent zuiniger geworden. De Panamera Turbo heeft voortaan een vierliter V8 met dubbele turbo die, net als bij de V6, in de ruimte tussen de twee cilinderbanken is ingebouwd. Dat bespaart ruimte en maakt het mogelijk om de motor dieper te monteren, wat zorgt voor een lager zwaartepunt en een verbeterd weggedrag. De Panamera Turbo brengt het tot 550 pk en heeft een maximum koppel van 770 Nm tussen 1.960 en 4.500 toeren, waarmee de standaardsprint slechts 3,8 tellen kost (Sport Chrono 3,6 sec). Het verbruik is ook hier in theorie aanmerkelijk lager geworden, namelijk 1,1 liter per 100 kilometer minder, wat mede te danken is aan actieve cilinderuitschakeling. Bij deellast worden vier van de acht cilinders stilgelegd, net als bij modellen van groepsgenoten Audi en Bentley."De nieuwe Panamera heeft uiteraard ook weer eventjes het ronderecord voor sedans op de Nordschleife aangescherpt"