strictly cars with character

BMW ziet veel profijt in over-the-air-updates, maar waar denkt het dan aan?

18 januari 2021

Pieter Nota, de Nederlander in de Raad van Bestuur bij BMW AG, gaat in een recent interview diep in op de digitaliseringsplannen van het merk. De Duitsers zetten onder meer in op over-the-air-updates, maar aan welke functies denkt het merk dan?

Tesla is bekend van over haar over-the-air-updates. Als de software achter een bepaalde techniek aan boord van de auto is verbeterd, kun je die downloaden. Hoe ver dat soms gaat, blijkt uit een voorval uit de zomer van 2018. Uit een remtest van een Amerikaanse consumentenorganisatie bleek dat de Tesla Model 3 niet bepaald het beste jongetje van de klas was. Via een over-the-air-update pastte Tesla niet veel later de software aan en de auto remde weer als een zonnetje. In het voorbeeld van het instant verbeteren van de remprestaties, voel je je als klant misschien wel bekocht. Waarom was je auto niet eerder al veiliger? Maar de meeste updates voelen logischer aan. Dat de autopilot steeds iets slimmer wordt, is het gevolg van steeds meer testkilometers. Als die ervaringen eenmaal zijn verwerkt in beter software, is het prettig om die te kunnen downloaden. Net zoals je smartphone of tablet elke paar maanden iets slimmer wordt, door techneuten die achter de schermen doorwerken.

Digitalisering

Steeds meer automerken volgen het voorbeeld van Tesla. Dankzij een internetverbinding aan boord van de auto versturen merken software-updates door, waardoor je meer haalt uit de in de fabriek geinstalleerde hardware. BMW wil het ook (vaker) gaan doen, blijkt uit een interview dat recent verscheen met Pieter Nota, lid van de Raad van Bestuur van BMW AG. Nota – geboren in Wageningen en afgestudeerd in Rotterdam – is verantwoordelijk voor Customer, Brands en Sales binnen het merk. Nota zegt in het vraaggesprek met de eigen persafdeling dat BMW haar sales en marketing de komende jaren verder digitaliseert. Over een paar jaar stap je niet de vertrouwde showroom meer in, maar bestel je je auto volledig online. Een digitale proefrit is wat lastig, maar de rest van het aankoop- en configuratieproces kan gewoon vanachter de computer. Tot aan 2025 investeert BMW vele honderden miljoenen in haar digitalisering.

BMW Drive Recorder

De digitalisering zal bovendien bestaan uit het versturen van over-the-air-updates. Nota zegt dat je bijvoorbeeld voor een periode een bepaalde functie aan je auto kunt toevoegen en vervolgens weer kunt uitzetten. Tijdens je vakantie laat je de aanwezige camera’s in je auto foto’s of films van je rit maken, als je bijvoorbeeld over een mooie Alpenpas rijdt, geeft Nota als voorbeeld. De zogenaamde BMW Drive Recorder maakt dat mogelijk.

Autogeluiden

Nota ziet ook wel wat in upgrades van nieuwe lichtkleuren en geluiden. Zo kan je de ambient-verlichting in meer standen zetten en maakt je elektrische auto na een update opeens een ander aandrijfgeluid. De beroemde filmcomponist Hans Zimmer heeft voor BMW al diverse nieuwe ‘sounds’ klaarstaan.

Verwarmbaar stuurwiel

Nota geeft nog een voorbeeld: het verwarmbare stuurwiel. Via een update kun je na aankoop beslissen of je die functie gebruikt of niet. In de winter neem je een abonnement of het verwarmbare stuurwiel en in de zomer meld je je weer af.

Eerlijk is eerlijk, de upgrade van het verwarmbare stuurwiel doet wel een beetje krom aan. Koukleumen die op de optielijst met hun volle verstand zo'n stuur aanvinken komen - letterlijk - van een koude kermis thuis. Je hebt al betaald voor de hardware (een verwarmbaar stuur) en je moet nog eens betalen voor een update om hem ‘s winters ook echt werkend te krijgen.

Betere auto

Volgens BMW staan haar klanten te springen om aftersales-updates zoals hierboven genoemd. Wat opvalt is dat de voorbeelden niet spreken over software-verbeteringen waardoor je auto beter presteert. Zodat je eigenschappen die al in auto zitten optimaal benut. Een snellere acceleratie door slimmere motorsoftware, autonoom rijhulpen die intelligenter worden of updates van het navigatiesysteem bijvoorbeeld. Ongetwijfeld zal BMW ook daar mee komen.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer