strictly cars with character

BMW iX: Drommels ongewoon

6 augustus 2021

De vol-elektrische BMW iX komt pas in november op de markt, maar wij mochten er in de geheime Closed Room van de importeur al even aan snuffelen. Zet al uw (voor-)oordelen over BMW opzij en maak kennis met de iX, een drommels ongewone auto.

De iX werd van binnen naar buiten ontworpen, met als resultaat een rijdende lounge. Geen sportstoelen hier, maar zachte fauteuils op een vlakke vloer. Met olijfbladeren gelooid leder. Bedieningsknoppen van - je moet het willen - Swarovski kristal. Geen dashboard dat zich om de bestuurder heen vouwt, maar één gebogen touchscreen, dat - hoera! - ook te bedienen is met BMW’s onvolprezen iDrive controller, die nu zweeft op een houten bijzetttafeltje tussen de twee zetels. Laat u echter niet misleiden door dit nieuwe Beierse minimalisme: de ergonomie is nog steeds fantastisch en het Bowers & Wilkins geluidssysteem met ontelbaar veel luidsprekers, trilplaten in de zittingen en tweeters in de hoofdsteunen klinkt sensationeel. Wél typisch BMW: de iX zit propvol innovaties. We noemen de infrarood verwarming (zuiniger en dus gunstig voor de actieradius), de enorm krachtige computers, 5G verbinding en een zeshoekig(!) stuurwiel. Daarnaast is er 60 kg gerecycled plastic in de iX verwerkt, terwijl het kobalt van de accu’s niet uit Congo komt en de productie in Dingolfing louter op hernieuwbare energie draait. En zo kunnen we nog even doorgaan. Tot slot een alleszeggend detail: de auto heeft geen motorkap, want de elektromotoren liggen tussen de voor- en achteras. De klep aan de voorkant kan alleen door werkplaatspersoneel worden geopend. Als bestuurder kunt u alleen het BMW-logo openklappen om de ruitensproeier bij te vullen. That’s it.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer