Overslaan en ga direct naar de inhoud
Socials

BMW i4: is er iets te 4-en?

Hier hebben we dan waarachtig een volledig elektrisch (achterwiel)aangedreven BMW die er uitziet als een BMW. Het is zelfs écht een mooie auto. Maar maakt BMW elektrisch rijden nu dan óók geweldig, is de prangende vraag.

Voor de BMW-liefhebbers die reeds een bezoek aan de showroom hebben gepland even een waarschuwing vooraf: er is iets geks aan de hand met de prijskaarten die in zo’n strak vormgegeven zuiltje naast de uitgestalde koopwaar staan. Doorgaans staan daar beknopte technische gegevens, benevens de prijs op. Bij de elektrische aangedreven modellen staat daar thans achter ‘vermogen’ het cijfer 0. Geen emissie, geen vermogen. Volkomen logisch. Bij navraag blijkt gelukkig dat er wel degelijk sprake van vermogen. In kW’s uitgedrukt (zo heurt het eigenlijk ook, zéker bij elektrische auto’s!) zelfs een behoorlijke hoeveelheid: om precies te zijn 250 in het geval van de standaard i4 (40). Dat is het equivalent van 340 benzine drinkende paarden. Twintig jaar geleden had een M3 er precies 3 meer, dus het is bepaald niet iets om je voor te schamen dunkt me. Mocht je dat tóch nog niet genoeg vinden, neem dan de i4 M5O. Daar hebben we ook heel even mee gereden en dat was genoeg om te kunnen vaststellen dat je die gerust aan je voorbij kunt laten gaan. Tenzij je ego daar te groot voor is natuurlijk.

Beetje misselijk

De M50-uitvoerig is een mille of 13 duurder dan de 40, maar hij heeft dankzij twéé elektromotoren vierwielaandrijving en héél erg veel vermogen: 400 kW (544 pk). We zeggen het niet zo gauw, maar dat is eigenlijk te veel. Normale mensen worden een beetje misselijk van de acceleratie in de ‘Sport Boost’ modus en kritische automobilisten zullen het ‘bevriezen’ van de besturing bij stevig stroom geven niet kunnen waarderen. Vooral niet in een BMW, waarin je dankzij de ‘Standard-antrieb’ (zoals de Beiers dat in betere tijden nog noemden) kon genieten van een heerlijk pure besturing, zonder aandrijf-invloeden. Kennelijk lukt dat niet meer met 795 Nm draaimoment waarvan bijna de helft aan de voorwielen trekt. Bovendien voel je dat je auto 2.300 kilogram weegt, de op zichzelf goede balans kan niet verhullen dat het onderstel (standaard met luchtvering op de achteras) moeite heeft één en ander in goede banen te leiden. Dat is merkbaar minder het geval in de 40.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 2/2022. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Cookieverklaring

Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in ons privacybeleid.