strictly cars with character

BMW 2002 tii (1971–1975): Stamvader

23 november 2022

Bij het bijna-bankroet in 1959 kan niemand vermoeden hoe sterk de Bayerische Motoren Werke er een decennium later alweer voor zullen staan. Het is het resultaat van het juiste model op het juiste moment en een efficiënte uitbreiding van het programma. Met de feestelijke 2002 tii als een van de hoogtepunten. We geven gas met de stamvader van alle sportieve compacte BMW’s.

Het is even wennen aan de staande pedalen, maar verder rijd je zo weg met deze toch bijna vijftig jaar jonge BMW. Eerst rijden we de boel netjes warm. Toegegeven, het kost gedurende deze eerste kilometers wat moeite om onze rechtervoet te beheersen in dit iconische BMW-model. Dan brengen we de naald van de toerenteller voorbij de aanduiding ‘30’. Bij hogere toerentallen komt de viercilinder pas echt tot leven en gaat hij ook meteen mooier lopen. Het geluid is misschien niet zo opzwepend als dat van een Alfa Nord vierpitter, maar het vormt een subtiele akoestische omlijsting van de rit. Met zijn twee liter cilinderinhoud en 130 pk zorgt de potente krachtbron voor een vlotte acceleratie. De raspaardjes hoeven dan ook niet zo heel veel gewicht te verplaatsen: met 990 kg is de 2002 tii niet alleen compact, maar ook lekker licht. Destijds was je met een dergelijk vermogen onder de rechtervoet de ongekroonde koning van de Autobahn.

Frivool

De werkplek is aangenaam. Vanachter het stuur hebben we een fraai uitzicht over de lange en verrassend breed ogende motorkap. Aan de zijkanten loopt het plaatwerk iets omhoog, als een soort rijwindgeleiders. Dat versterkt het breedte-effect. Dankzij de dunne raamstijlen biedt de 02 een riant zicht rondom, dode hoeken heeft hij nauwelijks. Het dashboard is zakelijk van snit, geheel wars van opsmuk. Het meest frivole onderdeel is het stripje fineer, waarin de instrumenten zijn gevat. Des te meer aandacht ging er in München echter uit naar ergonomie en overzichtelijkheid. Alles zit simpelweg waar je het ook verwacht.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 7/2022. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer