Overslaan en ga direct naar de inhoud
Socials

BIRO URBAN VERSUS OPEL ROCKS-E: HELP, DE MICRO-CARS KOMEN!

Wat krijgen we nu? Dit is toch een tijdschrift voor liéfhebbers? Geen zorgen beste lezer: nu de parkeertarieven in veel steden weer zijn verhoogd, vond Thomas Bangma het zijn edele taak eens te kijken naar modieuze ‘micro-cars’. Want die zouden een acceptabele, aaibare vorm van automobiliteit in steden zijn. Nou, vooruit dan maar.

Alhoewel, zó nieuw zijn de Biro en Rocks-e nou ook weer niet. Wél nieuw is dat ze nu bijna allemaal elektrische aandrijving hebben, waar de ‘ouderwetse’ brommobielen van merken als Aixam en Ligier voortgestuwd werden door dieselmachientjes. En Renault was zijn tijd ruim tien jaar geleden (wellicht iet te) ver vooruit met de luchtige Twizy. En dan is er nog het Nederlandse fenomeen ‘Canta’; het (s)malle, veelal Ferrari-rode wagentje voor mensen met een fysieke beperking, dat op de een of ander manier een cultstatus verwierf in specifieke grootstedelijke kringen.

Tijdgeest

Cultus of voor mijn part ‘camp’, uiteindelijk werd er op enigszins ludieke wijze een loopje genomen met de regels voor het gehandicaptenvoertuig (mogen we dat eigenlijk nog zo zeggen tegenwoordig?). Een jaar of twintig geleden zagen importeurs van brommobielen (niet te verwarren met voornoemde voertuigen) door onduidelijke en/of ontbrekende regelgeving kansen in Nederland. Maar goed, dat stadium zijn we nu ruimschoots voorbij, want de regels voor wat we conform de huidige tijdgeest ‘zero-emission micro-cars’ noemen zijn inmiddels (vrij) duidelijk. Een zogeheten gehandicaptenvoertuig mag niet breder zijn dan 1,10 meter en er hoeft geen brommerkenteken op.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 8/2022. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Cookieverklaring

Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in ons privacybeleid.