Overslaan en ga direct naar de inhoud
Socials

Bentley Bentayga Hybrid: we houden het netjes

Zeg nou zelf, een verbruik van één op elf is toch keurig? Althans, wel in de in-your-face super-SUV van Bentley, die schoon aan de haak bijna 2,7 ton weegt en zijn inzittenden het gevoel geeft in de cigar-lounge van een tophotel te zitten.

Alleen een knapperend haardvuur ontbreekt. Oké, je kunt ook een Bentayga ‘Speed’ met de zes liter W12-motor van 635 pk kopen, omdat de gemiddelde wereldverbeteraar toch wel aanstoot neemt aan deze Bentley. Maar zo langzamerhand is zelfs de bemiddelde Bentley-rijder lichtelijk gevoelig voor het credo ‘verbeter de wereld en begin bij (die van) jezelf’. Hij/zij zou dus zomaar gevoelig kunnen zijn voor de aanzienlijk geringere CO2-uitstoot van deze Bentayga met hybride aandrijflijn.

Nerveus

Dit laatste ongetwijfeld ook omdat de toevoeging ‘Hybrid’ bij registratie in Nederland zomaar 20.000 euro aan aanschafbelasting scheelt ten opzichte van de Bentayga V8. De techniek komt ook nu uiteraard weer van de zusterbedrijven Audi en Porsche, waarbij de alom bekende drieliter V6 stevig ondersteund wordt door een elektromotor. Dankzij een 17,3 kW accupakket kan er desgewenst ook maximaal 40 kilometer volledig elektrisch gereden worden, zij het dat de snelheidsmeter dan niet boven de 135 km/h komt. In de normale rijmodus zorgt het systeemvermogen van 449 pk voor een adequate voortstuwing van het gevaarte, maar verwacht niet het soevereine surplus dat je onwillekeurig associeert met Bentley. Het verwachtingspatroon dat een (merk)naam oproept kan, zo blijkt, ook een last zijn. Vraag dat maar aan restaurateurs die door Michelin drie sterren toebedeeld hebben gekregen.

Ambiance

Typisch Bentley is dan weer wél de ‘Bentley (driving) Mode’, maar daarin is de auto eigenlijk nét iets te straf geveerd en gedempt. En dan is er ook standje Sport. Die inschakelen is misschien heel af en toe leuk in de Bentayga Speed-uitvoering, maar daarin wordt deze Hybrid alleen maar nerveus en klinkt de motor bij tijd en wijle ‘angestrengt’. Wie evenwel zonder al te veel bombarie wil gaan rijden heeft een overheerlijke auto aan de Bentayga Hybrid. Want volop genieten van geurig leder, fraai stikwerk (eventueel met ‘micro piping’), een indrukwekkende afwerking en houten panelen uit ‘dark fiddleback eucalyptus’ is prima te combineren met de snelheden die hier te lande gepast zijn.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 1/2022. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Cookieverklaring

Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in ons privacybeleid.