Overslaan en ga direct naar de inhoud
Socials

Auto-evenementen in 2022 en 2023: terug- én vooruitblik

Natuurlijk waren de liefhebbers blij dat ook de auto-evenementen na twee jaar coronastilstand weer konden plaatsvinden. De organisaties en standhouders hebben echter zowel financiële tikken opgelopen als ruimte voor reflectie gekregen. Daarom, hoewel cliché, een niet-limitatieve terug- en vooruitblik op een paar van die evenementen.

RÉTROMOBILE PARIJS, MAART
Rétromobile in Parijs biedt altijd verrassingen omdat de organisatie veel moeite doet om unieke objecten te regelen. Op het buitenterrein zijn demo’s geweest van onder meer historische tanks en rijdende(!) stoomlocomotieven en een aantal jaren geleden was er de mastodontische Berliet t100 truck te zien. Je moet wel van Franse auto’s houden, want het is een chauvinistisch feestje.

In 2022 vielen de bezoekersaantallen van Rétromobile tegen. De datum werd vanwege de pandemie op het laatste moment van februari naar maart verplaatst; er was nog steeds angst om weer naar grote evenementen te gaan en zowel QR-codes als grenscontroles heersten nog. Ook de kort daarvoor begonnen inval in Oekraïne zorgde voor terughoudendheid. Normaliter is het zeer goed bezocht. De volgende editie staat weer voor begin februari (tip: prima bereikbaar met de Thalys).

TECHNO CLASSICA, ESSEN (D), MAART
Bij binnenkomst op de 2022-editie van Techno Classica ontbrak hier al meteen de ‘buzz’ die er normaal heerst. Voornaamste reden was dat de grote Duitse autofabrikanten collectief hadden afgezegd, terwijl elk van de merken een complete hal ter beschikking had. Ook sommige andere ‘vaste’ standhouders zegden af, waardoor aan de wél aanwezigen werd aangeboden om de lege plekken op te vullen. De lacunes, deels onbenutte hallen, afgesloten gedeelten en vooral irritante ‘boa’s’ die op het dragen van mondkapjes letten, boden een wat naargeestige sfeer.

Ook voor Techno Classica Essen lieten de pandemie en de inval in Oekraïne duidelijk hun sporen na. Toch kudos, want organisatiebureau SIHA heeft de beurs in een recordtijd van enkele weken op poten gezet. Volgens SIHA’s Jörg Balkowski zijn er weer gesprekken met de grote autofabrikanten en zullen zij in 2023 waarschijnlijk grotendeels terugkeren.

BRITISH CARS & LIFESTYLE ROSMALEN, APRIL
Zo’n dertig jaar geleden opgezet als ‘de autobeurs waar je ook je vrouw mee naartoe kunt nemen’. Dat mag je allemaal niet meer zeggen, maar naast (Engelse) klassieke auto’s biedt deze kleine beurs in het Autotron ook zaken als antiek, meubels en vintage kleding. Het concept is nooit veranderd en dat is zowel de sterkte als de zwakte van BC&L. Het is leuk en gezellig, maar ook voorspelbaar en kneuterig. Het stereotype Engeland is alom aanwezig en de organisatie loopt over de beurs in clowneske Union Jack-kostuums. Voor sommigen is die sfeer echter precies wat ze zoeken. BC&L werkt prima voor de typische Anglofiel die de nostalgie van bolhoeden, rode telefooncellen en British Leyland koestert.

In 2022 trok ook British Cars & Lifestyle minder bezoekers, om nagenoeg dezelfde redenen als Rétromobile. Dat was te verwachten, maar de datum wéér verplaatsen was niet mogelijk. Voor maart 2023 staat de dertigste editie gepland, en de organisatie wil daar uiteraard iets speciaals van maken.

DAYS OF ELEGANCE VALKENBURG, JUNI
Het was te warm. Rond de 34 graden. Dat was de voornaamste reden dat veel bezoekers het lieten afweten op de zaterdag van de eerste editie van Days of Elegance bij Château St. Gerlach in Valkenburg (L). De zondag was beter bezocht, maar je kreeg nog steeds het gevoel dat er meer juryleden op het podium stonden dan dat er toeschouwers waren. De entreeprijs van 50 euro per persoon zal ook niet geholpen hebben.

Het gaf de indruk dat het prestigieuze evenement te hoog gegrepen was, zeker voor een debuut. Toch zijn volgens de organisatie de doelen wel bereikt. Erik Panis van organisator InterClassics: “Ons gevoel is tweeledig. We hadden een unaniem goede pers, maar het mochten inderdaad wel iets meer bezoekers zijn. Het waren er zo’n 3.500, maar er kunnen er sowieso maar circa 4.500 op het terrein. Kwaliteit boven kwantiteit. Onze beurzen in Maastricht en Brussel gaan meer in de breedte.”

Panis vervolgt: “Toch staan we op een tweesprong. Gezien de huidige economische situatie, de gebeurtenissen in de wereld én de pandemie-effecten moesten we keuzes in de bedrijfsvoering maken. In 2023 vindt Days of Elegance dan ook niet plaats. Voor 2024 kijken we naar de situatie op dat moment.”

CONCOURS D’ELEGANCE PALEIS SOESTDIJK, AUGUSTUS
Ook het concours op Soestdijk (v/h Het Loo) hebben we even moeten missen, maar de 2022-editie had de wind mee. Het was prachtig weer – zonnig en warm, maar niet té – en de coronaregels waren opgeheven. Daar profiteerde Soestdijk van en dus kon het weer een ‘normaal’ evenement zijn. Het werd uitstekend bezocht en er was veel moois te zien, waaronder een unieke, zorgvuldig bijeengezochte collectie auto’s met Nederlandse koetswerken. Wel mist het soms nog wat de chic die je bij een dergelijk high-end evenement zou verwachten. De KNAC heeft zich als hoofdsponsor verbonden aan ‘Soestdijk’, en niet onterecht. Volgens veel autoliefhebbers zijn het Concours d’Elegance Paleis Soestdijk en InterClassics Maastricht de twee enige Nederlandse klassiekerevenementen van betekenis.

ZOUTE GRAND PRIX KNOKKE, OKTOBER
Welbeschouwd een wat raar evenement. Het is verdeeld over twee ver uit elkaar liggende locaties, het heeft niets met een Grand Prix te maken en ‘Zoute’ spreek je ook nog eens uit als ‘zoete’. Knokke is bijna letterlijk de goudkust van België en de wijk Het Zoute is dáár dan weer de goudkust van. Dat hier een concours d’élégance werd georganiseerd, inclusief grote veiling van Bonhams, is dus geen verrassing.

Het evenement vindt zowel plaats aan de boulevard, waar de veilingtent en een paviljoen met supercars staan, als op het golfterrein enige kilometers verderop. Daar staan de klassiekers, (zeer) wijd verspreid. Tussen de locaties rijdt een shuttledienst. Dat werkt redelijk, de rest van de organisatie is minder: bewegwijzering, parkeren, toegangstijden, instructies medewerkers – allemaal verbeterpunten. Wel heeft de Zoute Grand Prix een award gewonnen, maar dat heeft wellicht met de Bonhams-connectie te maken.

Bij mooi herfstweer, wat we de laatste jaren steeds vaker hebben, is er veel drukte, maar voornamelijk niet-betalende dagjesmensen die uitwaaien op de boulevard en zich massaal vergapen aan de langsrijdende Ferrari’s en Mercedes-AMG’s.

INTERCLASSICS BRUSSEL, NOVEMBER
Inmiddels heeft de organisatie wel veranderingen doorgevoerd en onder meer InterClassics tot merknaam verheven. Brussel, Maastricht en Days of Elegance zijn nu op één website te vinden en de plaatsnamen vormen geen officieel onderdeel meer van de benaming. Verwarrend, maar volgens ons begrijpt de organisatie het zelf ook nog niet helemaal…

Cookieverklaring

Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in ons privacybeleid.