strictly cars with character

Audi RS3: Pretmachine

24 december 2021

Rijden in een Audi RS3 voelde tot voor kort een beetje als xtc slikken in een leeg gebouw: je gaat wel hard, maar de ervaring blijft wat steriel. In de nieuwste RS3 is er alles aan gedaan om dat en andere minpunten te elimineren.

Of ik veel race-ervaring heb, vraagt Audi’s fabriekscoureur Frank Stippler na afloop van een intense circuitsessie, waarbij hij als een soort pacecar voor mij uit snelde. Ik mompel wat over een paar gastraces en enkele seizoenen Cupra-Cup in een ver verleden. “Ik heb het direct door wanneer iemand snel is”, vervolgt hij. Ik glimlach bescheiden en zeg vervolgens naar waarheid dat de RS3 nu een auto is geworden waarmee iederéén snel hard kan (en durft) te rijden. Nou klopt het dat ik de van Porsche afkomstige testrijder inderdaad aardig kon bijhouden. Maar erg heroïsch was dat niet, want wij journalisten kregen steeds een verse circuitauto, terwijl de remmen van Stipplers auto al heel wat ronden permanent op hun donder hadden gekregen. Toch zegt het wat over hoe vertrouwenwekkend de nieuwe Audi RS aanvoelt. En dat heeft alles te maken met de balans. Waar voorgaande modellen vooral overstuurd aanvoelden en de remmen vrij snel te heet werden op het circuit of een bochtig bergweggetje, geeft het nieuwe model geen krimp. Oh, en ook fijn voor de beleving: de auto voelt eerder achterwielaangedreven aan dan voor- of vierwielaangedreven.

Extra duwkracht

Daarmee heeft Audi van de RS3 nu de rijdersauto gemaakt die het altijd al had moeten zijn. Een revolutionair sperdifferentieel en koolstofvezel remmen bleken de missende ingrediënten. Liefhebbers kunnen er nu zelfs mee driften. Dat is vrij revolutionair voor Audi, want sportieve modellen als de RS6 en de RS3 staan weliswaar bekend als pijlsnelle bolides die dankzij hun vierwielaandrijving menig concurrent achter zich laten tijdens het accelereren, maar als er een bocht opduikt, hebben ze het moeilijker.

Op het circuit kwam goed naar voren dat Audi deze omissie bij de RS3 heeft geëlimineerd, met dank aan een zogeheten ‘torque splitter’ bij het achterste differentieel.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 8/2021. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer