Overslaan en ga direct naar de inhoud
Socials

“Alle Alpina’s zijn Gran Turismo’s” – in gesprek met Andreas Bovensiepen

Alpina is terug in Nederland. Na afwezigheid van enkele jaren startte BMW-dealer Dusseldorp onlangs met de import van deze auto’s die zó grondig worden aangepast dat ze geen BMW meer heten, maar Alpina. Inclusief een eigen chassisnummer. Voor Huib de Vries reden koers te zetten naar het Zuid-Duitse Buchloe voor een gesprek met Andreas Bovensiepen, zoon van grondlegger Burkard Bovensiepen. “Wie denkt dat Alpina een BMW met opsmuk is, zal nooit de ziel van ons bedrijf begrijpen.”

Het laatste wat je op het onbeduidende industrieterrein in het slaperige Beierse Buchloe verwacht, is het hoofdkwartier van een Duitse autofabrikant. Toch vinden we hier Alpina. Voluit: Alpina Burkard Bovensiepen GmbH + Co. KG. Achter een bescheiden gevel een verzameling loodsen waar niet alleen de afdelingen design, ontwikkeling en afbouw van Alpina automobielen gevestigd zijn, maar waar ook een van de meest waardevolle voorraden van Italiaanse topwijnen is te vinden. Dat verwacht je al helemaal niet. “Meer dan een miljoen flessen van de beste Tignanello’s en Sassicaia’s liggen hier opgeslagen. Mijn vader was een liefhebber van lekker eten en goede wijn. Als hij weer eens in Italië was om te racen, werd hij steevast vrienden met de beste lokale wijnboer. Zo ontstond parallel aan de autobusiness een wijnhandel. En hij benaderde zijn twee passies allebei even voortvarend en met oog voor topkwaliteit. Inmiddels zijn we importeur van een zeer groot aantal topwijnen met een groot aantal toprestaurants en wijnkenners als klant”, vertelt Alpina voorman Bovensiepen, als we door het bedrijf naar zijn kamer lopen. Is het ook zijn eigen hobby? “Nee, mijn eigen hobby is motorrijden. Ik heb zelfs mijn racelicentie voor motoren. Ik heb overigens ook met auto’s geracet. In 1998 heb ik samen met Hans-Joachim Stuck de 24 uursrace op de Nürburgring gewonnen. Nota bene als eerste in een diesel: een BMW 320d.”


Waarom vond uw vader het destijds nodig BMW’s aan te passen?
“Mijn vader reed in een Porsche 356, maar omdat hij een gezin stichtte, moest er een ruimere auto komen. Dat werd een BMW 1500. En hoewel de door Michelotti ontworpen familiesedan in zijn tijd best vlot was, vond mijn vader dat het véél sneller en beter moest. Hij ontwikkelde een kit die BMW’s ‘Neue Klasse’ maar liefst 90 pk gaf, voor de prijs van 980 Duitse marken. Daarmee werd die auto écht snel. BMW was zo onder de indruk van de kwaliteit, dat de fabrieksgarantie gewoon geldig bleef. Na lang drammen wist hij bovendien het toonaangevende autoblad Auto, Motor und Sport zover te krijgen de auto te testen en de redactie gaf een lovende recensie. Dat was eigenlijk het begin van Alpina’s succes. Niet lang daarna kwam er een nauwere samenwerking met BMW, die tot op de dag van vandaag succesvol blijkt. En eerlijk is eerlijk: mijn vaderhad ook het geluk dat BMW vanaf die periode als merk echt momentum begon te krijgen.”

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 6/2021. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Cookieverklaring

Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in ons privacybeleid.