strictly cars with character

Alfa Romeo Tonale Veloce versus Honda Civic E-HEV Sport: muurbloemen die meer verdienen

27 maart 2023

Het is geen geheim dat Alfa Romeo en Honda een streepje voor hebben bij Thomas Bangma. Hij snapt niet dat beide merken hier zo weinig auto’s verkopen. Maar er is hoop! Want ‘de hybride’ is na een periode van verkettering aan een comeback bezig en zowel Alfa als Honda bieden in dit genre woest-aantrekkelijke liefhebbersauto’s aan, al is de één wat modieuzer dan de ander.

De Tonale is de modieuze van de twee. En dat klinkt logischer dan het is. Want de nieuwe Civic (na 50 jaar is Honda inmiddels toe aan de 11e generatie!) is qua stilering gelukkig aanzienlijk behoudender strakker/serieuzer uitgevallen dan z’n voorganger. Die nogal wilde fast & furious styling paste wellicht prima bij de dik driehonderd pk sterke Type-R, maar voor mensen die graag serieus genomen willen worden was dat uiterlijk geen optie.

De nieuwe Civic is uitsluitend verkrijgbaar met een tamelijk geniale hybride aandrijflijn en tóch ook weer (nu voor de allerlaatste keer) als allesverzengende Type-R. Het is echter de voor net geen 40.000 euro leverbare Civic e-HEV die we zonder schroom in de voor ‘strictly cars with character’ bedoelde kolommen durven op te voeren. Een zakelijk verantwoorde keuze, je kunt er overal mee komen voorrijden.

Dit kan uiteraard ook met de Tonale, een eigentijdse SUV-achtige auto, die door werkelijk iedereen mooi wordt gevonden. En dat zit hem niet eens zozeer in de basisvorm (welke SUV-achtige is nou eigenlijk mooi te noemen?), maar in de fraaie en smaakvolle detaillering. Je zou deze Alfa kunnen zien als een iets bescheidener uitgevallen Stelvio, waarbij je evenwel een mille of 30 in de zak houdt. Hetgeen overigens nog niet heeft geleid tot een belegering van de dealers.

'Mild Hybrid'

De Tonale-prijslijst begint waar die van de Civic ophoudt, namelijk bij 42 mille. Dan heb je de 130-pk instapper met 17 inch wielen, die de importeur van de ijdele Italianen (is dat een pleonasme?) niet actief wil promoten, maar die door het iets lager brandstofverbruik ten opzichte van de 18 inch wielen standaard zijn voor de Super-uitvoering. Dat is dus eigenlijk de uitvoering die je moet hebben, in een tijd waarin we ons met z’n allen afvragen of het niet een tandje minder kan, of het nou echt nodig is dat we elk jaar weer méér uitgeven en dus ook moeten verdienen, waardoor we weer harder moeten genieten in minder tijd. En ja, sommigen worden kennelijk helemaal zen in hun elektrische auto, terwijl ze met 90 km/h deugneuzerig dommelen op de rechterbaan, maar zolang Duitsland voor dik 10 procent van z’n elektriciteitsvoorziening afhankelijk is van bruinkool, is een hybride met een benzinetankje van 40 á 50 liter wellicht zo gek nog niet.

Wees gerust; wij bladenmakers gaan zeker niet vrijuit. We reden de 160 pk Tonale Veloce - terwijl de 130 pk versie voor Nederland heus ook adequaat is - met veel te grote 20 inch wielen (optie), met daarnaast een Civic in de Sport-uitvoering met banden in de (standaard) maat 235/40-18. Voor een zo laag mogelijk verbruik moet je uiteraard de kleinste bandenmaat kiezen. Maar wij zijn geen ‘hypermilers’, wij proberen zo goed en zo kwaad als het gaat nog een beetje van autorijden te genieten. En zolang elektriciteit in de wereld nog voornamelijk met fossiele brandstoffen wordt opgewekt, is het eigenlijk niet meer dan logisch dat we het met mate inzetten voor onze automobiliteit. Een beetje zoals bij PHEV ’s (hybrides met een stekker), waarmee je 50-100 kilometer puur elektrisch kunt rijden. Deze Tonale kan dat niet, want het is een zogeheten ‘mild hybrid’ met een 20 pk leverende starter/generator die logischerwijs slechts een ondersteunende functie in de aandrijving heeft. Kort en goed leidt dat tot een iets lager brandstofverbruik; je rijdt hierdoor pakweg één op 14 in plaats van één op 12 als je het ‘netjes’ houdt.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 1/2023. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer