strictly cars with character

Abarth 500e: genetische manipulatie

6 maart 2023

Daar staat ’ie dan in heel erg gifgroen: de eerste elektrische Abarth. Nee, géén Fiat, een Abarth, wordt ons op het hart gedrukt. Vergelijk het met DS als ‘zefstandig’ merk binnen het overkoepelende Stellantis-concern. Ach, het zal wel.

We kunnen de Oostenrijker Carlo Abarth helaas niet meer vragen wat hij ervan vindt dat de door hem gekozen schorpioen nu een gestileerde bliksemschicht als staart heeft. Dat beeldmerk vinden we op meerdere plekken terug op de elektro-Abarth, die ondanks een steviger aangezette ‘body’ en agressiever ogend front bepaald niet verloochent dat de Fiat 500e het uitgangspunt vormde voor dit (ver)nieuwe(nde) model. Dit keer gaat het dus nadrukkelijk niet om één van de vele gelimiteerde Fiat 500-edities (we telden er een stuk of 15, maar het kan zijn dat we er een paar over het hoofd hebben gezien). Neen, de Abarth 500e vormt volgens de officials die wij tijdens de perspresentatie in Huizen spraken de herstart voor het lucratieve (sub)merk. Maar wacht even… de daar opgestelde, van allerlei graphics en een heus Echtheidscertificaat voorziene versie blijkt óók gelimiteerd, en wel op 1949 (het geboortejaar van Abarth) exemplaren!

Tussensprintjes

‘Limited edition, Endless fun’, belooft het eigentijdse Abarth voor deze speciale gelegenheid. Dat mag ook wel voor 43.000 euro. En die ‘endless fun’ moet - even afgezien van het geinige interieur met sportstoelen en veel alcantara - vooral komen van de 154 pk en 235 Nm leverende elektromotor op de vooras. Daarmee is hij wat minder potent dan de Abarth 695-versie op basis van de Fiat 500, maar aanzienlijk krachtiger dan de ‘gewone’ elektrisch aangedreven Fiat 500e, die uit dezelfde 42 kWh accu put. Dus zal er bij de nieuwe Abarth qua actieradius iets ingeleverd zijn. Hoeveel is vooralsnog onbekend. Maar dat doet er ook niet zoveel toe, want belangrijker is dat de elektrische Abarth z’n fossiele voorganger op diverse tussensprintjes met een seconde verslaat. Van 20-40 km/h (jaja…) is de Abarth 500e zelfs 50% sneller dan de Fiat 500e, maar bij 155 km/h houdt het helaas helemaal op.

Gebulder

Gelukkig biedt de elektrische Abarth bijna dezelfde auditieve genoegens als een ouderwets uit die twee armdikke pijpen roffelende Abarth, dankzij een tamelijk overtuigend klinkende soundgenerator. Jawel, de buitenwereld kan daarvan ook volop meegenieten. Dat zal ze leren, die EV-activisten. Dat ze niet denken dat ze binnenkort voorgoed van dat gebulder en geblaf af zijn. Verder is er in de elektro-Abarth keuze uit drie rij-modi (Turismo, Scorpion-street en Scorpion-Track) en als de accu voor minimaal 90 procent vol is kan er in 7 seconden van 0-100 worden gesprint. Dat is heden ten dage bepaald niet wereldschokkend, maar vergeleken met de oorspronkelijke ‘Abarthjes’ gaat deze 500e als vergif…

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 1/2023. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer