strictly cars with character

30 jaar BMW M3 in vogelvlucht

31 mei 2016
Gisteren meldden we al de komst van de speciale 30 Jahre M3 Edition. Maar wat voor moois zagen we afgelopen drie decennia voorbij komen? De hoogtepunten uit vijf generaties M3.

1986

In het najaar van 1985 was hij al getoond op de IAA in Frankfurt, maar in 1986 mag hij dan echt het asfalt op; de eerste BMW M3. De auto is meteen herkenbaar aan zijn uitgebouwde wielkasten. Aan boord is een 2,3-liter viercilindermotor met een vermogen van 147 kW (200 pk). Doordat de eerste M3 slechts 1.200 kilogram zwaar is – er is gekozen voor kunststof elementen waar mogelijk – snelt de auto in 6,7 seconden 0 naar 100 km/u. Zijn top? 235 km/u.

1988

Niet heel lang na zijn introductie krijgt de M3 er een nog sneller broertje bij in de vorm van de M3 Evo. Hij heeft met 162 kW (220 pk) tien procent meer vermogen.

1990

De krachtigste uitvoering van de eerste generatie is de BMW M3 Sport Evolution. Uit de 2,5-litermotor wordt 175 kW (238 pk) geperst. Er worden er slechts 600 van gebouwd.

1992

Was de eerste generatie van de M3 nog een echt circuitmonster, zijn opvolger voelt zich ook thuis op de straat. Hij oogt ook minder als een racer en meer als een auto voor alledaags gebruik. Zeker niet alledaags is de 3,0-liter zescilindermotor met 210 kW (286 pk) en een maximumkoppel van 320 Nm. De BMW M3 Coupé knalt in zes seconden van 0 naar 100 km/u en ziet zijn topsnelheid begrensd worden op 250 km/u. De aerodynamische buitenspiegels met kenmerkende dubbele steunen doen hun intrede.

1994

De cabriolet en vierdeurs sedan maken hun opwachting.

1995

Met een facelift wordt ook de krachtbron aangepakt. Voortaan staat de BMW M3 garant voor 236 kW (321 pk). De 0-100 km/u spurt verloopt in 5,5 seconden.

1996

De geautomatiseerde handbak is een primeur. Geen productie-auto had dit eerder vertoond. Op- en terugschakelen verloopt via een simpel duwtje voor- of achterruit van de pook.

2000

Nieuw millenium, nieuwe generatie. De derde BMW M3 in lijn onderscheidt zich door middel van de aluminium motorkap met ‘power dome’ en de vier uiteinden van het dubbele uitlaatsysteem. De pk-wedloop gaat door; want met 252 kW (343 pk) is dit de sterkste M3 ooit. De 5,2 seconden die de auto nodig heeft om uit stilstand de 100 km/u te bereiken, zeggen genoeg. Naast de Coupé is ook de Cabrio weer van de partij.

2003

De drie-eenheid Coupé, Sport en Lichtgewicht worden afgekort tot CSL en maken de BMW M3 CSL een extra bijzondere M3. In combinatie met het vermogen van 265 kW (360 pk) wordt voor het eerst de 0-100 km/u sprint binnen vijf seconden afgelegd. Ook de dubbele sprint -  van 0 naar 200 km/u -  verloopt met 16,8 seconden razendsnel.

2007

Waar het met koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP) dak alleen voorbehouden was voor de CSL, daar is hij standaard in de vierde generatie M3. Na de viercilinder motor van de eerste generatie en zescilinder krachtbronnen van de tweede en derde generatie, pakt de vierde generatie voor het eerst uit met een V8. De 4,0-liter levert 309 kW (420 pk) en is goed voor een klassieke sprint in 4,8 seconden. Er volgen nog een vierdeursversie en een cabrio.

2014

De huidige BMW M3 is van de vijfde generatie en stamt uit 2014. De Sedan heet BMW M3 en de Coupé en Cabrio voortaan M4. Het vermogen ligt met 317 kW (431 pk) traditiegetrouw weer hoger dan bij z’n voorganger. Het koppel is liefst 550 Nm, ofwel bijna 40% hoger dan in de vierde generatie. De 0-100 km/u verloopt in 4,1 seconden.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer