strictly cars with character

21 jaar verschil: PORSCHE 992 MK1 vs PORSCHE 996 GT3

23 september 2021

De Porsche 996 GT3 vertoont al 21 jaar lang meer overeenkomsten met volbloed racers dan met zijn burger-broers. We zetten de eerste en de nieuwste GT3 tegenover elkaar en lieten Erik Kouwenhoven er op los.

Schrijven over de Porsche 911 GT3 kan niet zonder stil te staan bij zijn voorgangers. De lijst is lang en begint feitelijk al met de 911 R uit 1968. Dat was de eerste Porsche die werd voorzien van een sterkere motor en waarbij tegelijkertijd werd gekeken naar gewichtsbesparing. Ook de legendarische Porsche Carrera RS 2.7 uit de jaren zeventig was een succesformule, evenals de 3.2 Clubsport uit 1987 en de 964 Carrera RS uit 1992.

Next in line in het rijtje van de performance Porsches was in 1999 de Porsche 911 GT3, een pure racer voor de openbare weg, die ten onrechte werd miskend vanwege zijn ‘spiegelei’ koplampen die door velen als minder mooi worden gezien. Ook de bedenkelijke reputatie van de motor van de standaard 996 speelde de GT3 aanvankelijk parten. Onterecht, want de GT3, de GT2 en de Turbo hebben een heel ander motorblok dan de standaard 996. Dit zogeheten Mezger blok, genoemd naar de man die het construeerde, lag ook in de GT1 Le Mans Porsche en kan met gemak 700 pk aan.

Walter Röhrl

De eerste 996 GT3 is bovendien (in tegenstelling tot het faceliftmodel MK2) in een gelimiteerde oplage van 1.868 exemplaren gebouwd. Het enige nadeel van de GT3 is dat ze bijna allemaal circuitervaring hebben. Het feit dat er geen ESP op zat had tot gevolg dat er zowel op de circuits als op de openbare weg de nodige exemplaren zijn opgerookt of in de vangrail overleden. De filosofie was dat het monteren van het veiligheidverhogende stabiliteitsprogramma ESP ten koste zou gaan van de puurheid van de eerste GT3. Toen ooit aan Porsche’s testrijder - tevens oud-wereldkampioen rally - Walter Röhrl werd gevraagd waarom de tweede generatie GT3 wél was voorzien van ESP, glimlachte Walter en zei hij: “We dachten dat de mensen die zo’n auto zouden kopen in staat zouden zijn om ‘m te besturen. Maar we hadden het mis.”

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 6/2021. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer