Overslaan en ga direct naar de inhoud
Socials

Skoda Enyaq Coupé RS: de ‘R’ van redelijk

Ooit kon je een auto met 300 pk en wat sportieve aanpassingen best als 'RS' typeren. Lekker sportief onderstel eronder, wat minder gewicht, spoilertje erbij en klaar. Maar Skoda heeft zich er met de Enyaq Coupé RS iets té gemakkelijk vanaf gemaakt.

Sterker nog: Skoda zegt met de Enyaq Coupé terug te grijpen op sportief ogende coupés uit het verleden. Maar het van oorsprong Tsjechische merk verkwanselt de RS-traditie nu juist door dit model elektrisch te maken. Die traditie was er ooit wel, denk maar aan de 180 RS en 200 RS rallyprototypen uit de 70’s en de Skoda 130 RS (‘De Porsche van het Oosten’. Met deze sportcoupé behaalde Skoda in 1977 twee klasse-overwinningen tijdens de Monte Carlo Rally en de Acropolis Rally.

Octavia RS

In 2000 introduceerde Skoda de Octavia RS, het eerste RS-serieproductiemodel. Een sportieve gezinsauto met uiteindelijk 245 pk. Toegegeven, het was geen RS zoals we die van Porsche of Audi kennen, maar als vlotte gezinsvader kon je er prima mee gezien worden. En misschien was dat wel de reden voor Skoda om de letters RS nu op de elektrische Enyaq Coupé te plakken. Die is immers 300 pk sterk en ziet er met zijn geprononceerde wielkasten, relatief lage ramen en sportieve wielen uit als een volleerd racer.

Helaas voor Skoda heeft de concurrentie inmiddels snellere en sportievere modellen in het gamma zonder dat het RS-achtige toevoegingen hoeft in te zetten. Neem de Kia EV6 en Tesla Model 3. Geen volbloed racers, maar 100 pk sterker en ze hellen door hun lagere carrosserie minder over in de bochten. En met een top van 180 kilometer per uur verdien je de letters RS evenmin, want je staat toch voor joker als je met je RS in Duitsland 180 rijdt en met 233 km/h wordt ingehaald door een Model 3 zonder allerlei toevoegingen.

Prutsen

Even terug naar het basismodel: de Enyaq Coupé is de sportief ogende uitvoering van de Enyaq. De verschillen met de ‘gewone’ versie zijn klein, alleen begint bij de Coupé de daklijn bij de achterdeur te zakken. De hoofdruimte achterin heeft er nauwelijks onder te leiden, want ook met een lengte tot 1,90 meter kun je hier zitten zonder je hoofd te stoten. Maar is het een echte coupé? In onze ogen gaat het om een liftback, met zijn omhoog openende achterklep. Daarbij heeft een coupé formeel twee deuren, maar daar zal verder niemand over vallen.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 3/2022. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Cookieverklaring

Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in ons privacybeleid.