Overslaan en ga direct naar de inhoud
Socials

Oh, you gorgeous creatures: Darracq 10/12 HP en Spyker 12/16 HO

Het is bijna zeventig jaar geleden dat de ietwat truttige filmkomedie Genevieve de liefhebberij voor oudere automobielen een enorme slinger gaf. Martin van der Zeeuw kroop achter het stuur van de Darracq en de Spyker die in die film de feitelijke hoofdrollen speelden.

“Val niet in slaap als je ernaar kijkt”, werd me ooit verteld over de film Genevieve. Dat klopte als een bus, want hij is doodsaai en bij vlagen tenenkrommend. Mary Poppins is spannender. Maar dat is niet de essentie, althans niet ‘onze’ essentie. Genevieve - in zijn geheel op YouTube te zien - heeft een gigantische impact gehad op de waardering voor historische auto’s. Zonder de film had dit jaren langer op zich laten wachten, met als mogelijke consequentie dat er veel erfgoed verloren was gegaan. Een veronderstelling, maar geen onrealistische. Maar goed, laten we de gedachten daarover nog even bewaren.

Vertrouwenwekkend

De 2,5 liter viercilinder van de groene Spyker  slaat aan met een luide knal, waarna het  geluid overgaat in een geruststellende shuffle beat. Ik geef toe dat ik de motor niet zelf aan de praat heb gebracht. Ik heb best wel wat ervaring met vooroorlogse auto’s, maar in dit geval betekent vooroorlogs zo ongeveer vóór de inval van het Ottomaanse Rijk in Perzië. Om een gebroken pols te voorkomen heb ik het letterlijke aanslingeren van de Spyker dus maar overgelaten aan de professionals van het Louwman Museum, waar de auto vandaan komt. Mij wordt meteen uitgelegd dat er geen gaspedaal in zit en dat de draaicirkel behoorlijk groot is. Voor de rest moet het redelijk te doen zijn. De eerste versnelling staat ingeschakeld, ik zet het handgas iets vooruit en laat de koppeling voorzichtig opkomen. Zonder schokken zet de Spyker zich in beweging. Dat valt dus erg mee. Nu de tweede versnelling, terwijl de auto nog nauwelijks snelheid heeft. Koppeling in, de grote versnellingshendel gaat zonder tandenpoetsen vooruit, koppeling op en verder. De motor laat nog steeds een traag-regelmatige sound horen, als een diesel in een rijnaak, terwijl de voorschermen meedeinen op het ritme. Ik heb mij altijd afgevraagd of die bouten en beugels waarmee de schermen bevestigd zijn, er nou nooit af trilden.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 2/2022. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Cookieverklaring

Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in ons privacybeleid.