Overslaan en ga direct naar de inhoud
Socials

MERCEDES G63 AMG VERSUS JEEP WRANGLER 4XE RUBICON

Tiny houses zijn reuze hipperdepip horen we, maar daar gaat het hier niet over. Want we beseften ineens dat er nog maar weinig auto’s op de markt zijn die je oneerbiedig als ‘tuinhuisje op wielen’ kunt omschrijven. Auto’s die een rijdend statement tegen de allesvernietigende efficiëntie vormen. Auto’s waarop Thomas Bangma dol is.

Oké, er zijn meer van dit soort auto's op de markt: de vertederende Suzuki Jimny (die recentelijk tegen de verwachting in nieuw leven werd ingeblazen, maar qua maatvoering en prijs enigszins buiten de doelgroep valt) en de nieuwe Land Rover Defender, waarvan collega Huib de Vries de ‘credibility’ reeds onderzocht en waaraan ik verder geen woorden vuil zal maken, behalve dan dat ik ‘m overgestileerd vind.

Afzonderen

Van de auto’s waarmee we voor deze gelegenheid de modder zijn ingedoken kun je van alles zeggen, maar niet dat overijverige designers de oervorm hebben verpest door bijvoorbeeld de vlakke vooruit aan de gesel van de windtunnel te onderwerpen, waardoor er ineens toch een licht gebogen ruit verschijnt, die ze dan weer proberen te compenseren met allerlei verwijzingen naar het verleden (ook wel retro-kitsch genoemd). Zowel de Jeep als de G-klasse heeft een volledig vlakke vooruit, plus deuren (geen portieren!) met aan de buitenkant zichtbare scharnieren. Een conditio sine qua non voor tuinhuisjes. Zoals ook de mogelijkheid je voor enige tijd volledig af te zonderen van de echte wereld, omdat je ermee op plekken kunt komen die je met andere vierwielige vervoermiddelen niet kunt bereiken.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 5/2021. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Cookieverklaring

Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in ons privacybeleid.