Overslaan en ga direct naar de inhoud
Socials

Mercedes-Benz SL (W113) 1963 – 1971: Zware taak

Als een Mercedes de befaamde lettercombinatie ‘SL’ draagt, schept dat hoge verwachtingen. Kan de generatie uit de jaren zestig wedijveren met zijn iconische voorouders als het gaat om begeerlijkheid? Ruud Thoma gaat op pad met de ‘Pagode’ SL om het antwoord op die vraag te vinden.

Wanneer Mercedes-Benz begin 1963 in Genève het doek van de SL trekt, zijn alle ogen op het merk gericht. Onder de nuchtere projectnaam W113 ontwikkelden de Stuttgarter ingenieurs een auto die de loodzware taak heeft om de fameuze roadsters 300 SL en 190 SL te doen vergeten. De W113 is ontworpen door Paul Bracq en Béla Barényi, onder leiding van Friedrich Geiger. Het technische deel komt voor rekening van de legendarische Rudolf Uhlenhaut - die ook verantwoordelijk was voor de sportwagens 300 SL en 300 SLR, en met succes de autosportafdeling van Mercedes runde.

Geluk bij ongeluk

Oorspronkelijk was het de bedoeling om de 190 SL (W121 BII) door te ontwikkelen. De viercilinder in die auto stond echter niet bepaald bekend om zijn adembenemende prestaties, reden om een krachtiger zescilinder in de auto te lepelen. De op een aangepast chassis gebaseerde 220 SL, die tussen de 190 SL en de dure 300 SL Roadster (W198 II) in het programma moest komen, had echter te kampen met tal van technische problemen, waardoor de geplande introductie keer op keer moest worden uitgesteld. En dat was achteraf misschien wel een geluk bij een ongeluk. Intussen werd namelijk de W111/W112 S-Klasse klaargestoomd voor productie. Deze was voorzien van een vooruitstrevend platform dat nieuwe productietechnieken mogelijk maakte. In 1960 besloot Mercedes dan ook om op deze nieuwe basis voort te borduren.

Het W111 chassis wordt 30 centimeter ingekort en van de W112 worden de nodige componenten geleend. Zo ontstaat de W113, aangedreven door een doorontwikkelde M127 zescilinder-in-lijn met een cilinderinhoud van 2,3 liter en benzineinjectie. Het model stuurt in 1963 zowel de 300 SL als de 190 SL met pensioen.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 2/2022. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Cookieverklaring

Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in ons privacybeleid.