Overslaan en ga direct naar de inhoud
Socials

MASERATI BORA (1971 – 1978): BESCHAAFDE BRUUT

Een hese brul weerkaatst tegen de tunnelwanden. De ultralage sportwagen met drietand in de neus schiet vooruit. Door het geopende raam geniet Ruud Thoma van het klassieke concert van de acht cilinders. Hij is op pad met een Italiaanse schone uit de wilde jaren zeventig: de Maserati Bora.

Even terug naar 1968. Citroën neemt het zo goed als failliete Maserati over van eigenaar Adolfo Orsi. Beide autobouwers werken dan al via een joint venture samen in het kader van de ontwikkeling van de Citroën SM. De markt voor sportwagens bevindt zich echter in zwaar weer, met name de steeds strengere milieu- en veiligheidseisen op de belangrijke Noord-Amerikaanse markt vereisen enorme investeringen. Maserati kan hier als kleine fabrikant moeilijk op inspelen, maar de Fransen trekken er graag de knip voor. Ze hebben grootse plannen met het roemrijke merk, waarbij onderling technische componenten uitgewisseld zullen worden. Nieuwe tweezits modellen met de motor midden achterin moeten Maserati een nieuw tijdperk binnenloodsen, en concurreren met de modellen van Lamborghini (Miura), De Tomaso (Mangusta) en Ferrari (Dino en de op stapel staande BB en 308). Deze hebben ook een midscheeps geplaatste krachtbron, een toen nog exotisch constructieprincipe dat uit de autosport stamde. Anders dan hun opponenten moesten de nieuwe Maserati’s naast fenomenale prestaties ook een flinke dosis comfort bieden. Zodat de eigenaar bijvoorbeeld de dik duizend kilometer naar zijn tweede huis kon afleggen zonder vermoeid te raken.

Winterse wind

In het najaar van 1968 gaat project ‘Tipo AM117’ van start. Maserati’s ingenieur Giulio Alfieri is verantwoordelijk voor de techniek. Het ontwerp van de Bora vloeit uit de tekenstiften van Giorgetto Giugiaro, die zojuist samen met Aldo Mantovani een eigen designbureau – later bekend als ItalDesign – heeft opgericht. Giugiaro schetst een slank gelijnde, elegante sportwagen. Maserati stelde als uitgangspunt bij het design dat de Bora niet agressief over mocht komen en daarin is Giugiaro geslaagd. Door de midden achterin geplaatste motor verschoof de cockpit naar voren. De motorkap met veel glas omvatte bijna de gehele achterzijde en scharnierde in één stuk omhoog.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 8/2022. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Cookieverklaring

Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in ons privacybeleid.