Overslaan en ga direct naar de inhoud
Socials

Kort gesproken: Spiros Fotinos van Lexus Europe

Zo vooruitstrevend als Toyota en Lexus waren met hybrides, zo voorzichtig lijken de merken nu met de volgende stappen in de elektrificatie. De nieuwe Lexus NX wordt de eerste plug-in hybride van het merk. Tijd om eens bij te praten met Spiros Fotinos, director van Lexus Europe.

De Lexus NX is voor 95% nieuw, maar lijkt op zijn voorganger. Bewuste keuze?
“Het design van het huidige model is succesvol en de NX heeft een uniek karakter in het segment. Dat is iets waarop we wilden voortbouwen. Dus hebben we het design laten evolueren, zo geeft hij het dynamische en verfijnde karakter van de auto goed weer.”

Hij deelt veel onderdelen met de Toyota RAV4. Hoe blijft de NX dan toch uniek?
“De NX is inderdaad gebouwd op een verbeterde versie van het GA-K platform dat ook door de RAV4 wordt gebruikt, maar dan in een stijvere uitvoering. Daarmee biedt de NX een andere rijervaring, die we de ‘Lexus Driving Signature’ noemen. Daarnaast deelt de NX ook de hardware, zoals het plug-in hybride systeem en de accu met de Toyota. We hebben echter de dynamische afstemming gewijzigd door de aandrijfkracht naar de achterste motor opnieuw te verdelen, de positie van de hulpaccu aan te passen en andere elementen. Dit draagt allemaal bij aan ons befaamde niveau van comfort en geruisloosheid.”

Lexus (en Toyota) hebben de zelfladende hybride groot gemaakt en gepromoot als het betere systeem. Waarom nu toch een plug-in hybride?
“Wij hadden tien jaar geleden al een plugin hybride Toyota, om te anticiperen op de noodzaak om ons aanbod aan hybride elektrificatie uit te breiden. Dat systeem is continu verbeterd, zodat we nu in staat zijn om met onze nieuwe Lexus NX een toonaangevende plug-in hybride in een groeimarkt uit te brengen. Onze klanten kunnen nu kiezen tussen een zelfopladende of plug-in hybride.”

De grote afwezige in de NX is een volledig elektrische versie. Is het daar nog te vroeg voor?
“Eerder dit jaar onthulden we de LF-Z  Electrified concept vehicle. Dat is een voorbode van onze tweede volledig elektrische auto, dit keer op ons speciale BEV-platform, de eTNGA, die in 2022 op de markt komt.”

Zou waterstof een interessante aandrijflijn zijn voor de NX?
“Als autoconcern ontwikkelen we diverse alternatieve aandrijflijnen, waaronder waterstof. We volgen voortdurend de voorkeuren van onze klanten om te bepalen of en wanneer het voor Lexus eventueel zinvol zou zijn om waterstofversies te gaan leveren. Maar omdat het te maken heeft met onze toekomstige productplannen kan ik hier nu niet specifieker over zijn.”

Wat is volgens u de beste eigenschap van de Lexus NX?
“Een auto die, zoals u zelf zegt, voor 95 procent nieuw is, herbergt veel goede eigenschappen, het is dus moeilijk om er één uit te pikken. Maar zelf vind ik zijn ‘coolste’ eigenschap ‘e-latch’. Dit maakt het onmogelijk om een deur te openen als er een fietser van achter nadert. Deze feature laat zien waarom we als Lexus toonaangevend zijn op het gebied van veiligheid en innovatie.

Cookieverklaring

Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in ons privacybeleid.