Overslaan en ga direct naar de inhoud
Socials

Klein maar groots: Jaguar E-Pace

Een Jaguar, aangedreven door een 1,5 liter driecilinder plus elektromotor. Wie dat tien jaar geleden gezegd had, was volkomen uitgelachen. Maar dit is de realiteit waarmee fabrikanten als Jaguar nu moeten omgaan. Voor hen ligt de uitdaging de uitstoot van hun auto’s omlaag te brengen, zonder concessies te doen aan zaken als rijprestaties en heritage. Ga er maar aan staan.

voor lezers die niet geheel bekend zijn met de verwarrende modelaanduidingen van Jaguar: we hebben het hier over de E-PACE, de compacte SUV, die geflankeerd wordt door de vol-elektrische I-PACE en de grotere F-PACE. En, zoals vaker, is de kleinste in onze ogen de mooiste. Zijn compactere formaat en naar achteren toe omlaag lopende daklijn geven hem nét even meer sportiviteit en elegantie, zeker na de update eind vorig jaar, met nieuwe bumpers, geprononceerdere verlichtingsunits en een andere grille. En als de compacte SUV dan ook nog eens is uitgevoerd in de smakelijke R-Dynamic-uitvoering met Black Exterior Pack, dan heb je als liefhebber weinig meer te klagen. Met de update kwam Jaguar ook meteen met een nieuwe aandrijflijn: de P300e PHEV, het onderwerp van dit verhaal.

Vierwielaandrijving

Als basis heeft de E-PACE P300e de laatste versie van de 1,5 liter driecilinder Ingenium turbo benzinemotor. Hoewel relatief klein, weet het lichte aluminium blok er in deze auto een indrukwekkende 200 pk uit te persen. Hij werkt samen met een 109 pk sterke elektromotor op de achteras, die wordt gevoed door een 15 kWh lithium-ion batterij,weggewerkt in de vloer. Gecombineerd verdeelt deze aandrijflijn op alle vier de wielen een niet misselijke 309 pk en 540 Nm, die ervoor zorgen dat de auto in 6,5 seconden de 100 km/u aantikt. En daarmee is hij zelfs sneller dan het topmodel, de E-PACE 300 Sport.

Voordeel

Het grote voordeel daarbij is natuurlijk het lage verbruik en de daaraan gekoppelde vriendelijke verbruiks- en aanschafskosten. Met een (WLTP) verbruik van 2,0 l/100 km en een CO2-uitstoot van 44 g/km is de bpm bescheiden, waardoor de P300e in de lijst staat vanaf 62.303 euro. Hierdoor ontstaat in ons land de bizarre situatie dat een van de snelst accelererende E-PACE's - behoorlijk rijk aangekleed - slechts een paar honderd euro duurder is dan het ‘kale’ instapmodel, de P160, met 'maar' 160 pk en alleen voorwielaandrijving. Lang leve ons belastingstelsel.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 6/2021. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

 

Cookieverklaring

Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in ons privacybeleid.