Overslaan en ga direct naar de inhoud
Socials

Klassiekertrends: academische doorbraak

Negen jaar geleden maakte Martin van der Zeeuw een shotgun ride met de Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé uit 1955, naast oud-F1-coureur Jochen Mass. Niet bevroedende dat de auto onlangs op een veiling 135 miljoen euro zou opleveren. Verkoop was destijds totaal niet aan de orde.

Goodwood House, Chichester UK, 20 maart 2013. Op het landgoed van de Earl of March wordt elk voorjaar een persconferentie gehouden waarbij de thema’s voor de twee grote Goodwood-festivals bekend worden gemaakt, het ‘Festival of Speed’ en het ‘Revival Weekend’. De bijeenkomst is echter nooit een standaard vragenvuur, eerder een soort privé-autofeestje. Bij de voordeur van Goodwood House staan dan zo’n zeventig historische auto’s opgesteld - en niet de geringste. Grote sponsors zoals Aston Martin, Jaguar Land Rover, McLaren, Bonhams en Mercedes-Benz hebben hun registers (en de Veuve Clicquot-champagneflessen) opengetrokken en tussen de talloze auto- en lifestylejournalisten van over de hele wereld lopen bekende oud-coureurs als Derek Bell, Sir Jackie Stewart, David Coulthard en Jochen Mass rond. Benaderbaar. Na de officiële presentatie door Charles Lord March vinden er voor de journalisten ritten met sport- en racewagens plaats op de bekende, bijna twee kilometer lange hillclimb track in de voortuin. Op uitnodiging van Mercedes-Benz Classic mag ik plaatsnemen in de wereldberoemde 300 SLR Uhlenhaut Coupé uit 1955, die bestuurd zal worden door niemand minder dan Jochen Mass.

Stelligheid

De Uhlenhaut Coupé, een prototype waarvan er maar twee zijn gemaakt, was toen al de op één na meest waardevolle auto ter wereld. Hij stond op een lijst die enige jaren eerder, rond 2007, in een gezaghebbend Engels autoblad was gepubliceerd. Geschatte waarde, geen veilingprijzen. De lijst werd aangevoerd door een andere Mercedes 300 SLR, de ‘722’ waarmee Stirling Moss en Denis Jenkinson in 1955 de Mille Miglia wonnen. Als die ooit op de markt zou komen, zou hij wel eens twintig miljoen euro kunnen opleveren, werd er gefluisterd. Het was echter louter academisch, want de Moss-auto en de Uhlenhaut Coupé waren eigendom van Mercedes-Benz en zouden nooit de museumcollectie verlaten. Daimler AG, zoals het toen nog heette, was daar stellig in. En als Duitsers ergens stellig in zijn, is het zaak daar niet tegenin te gaan. Er was ook geen aanleiding toe. Het nieuwe museum in Stuttgart was nog maar net open en het concern maakte er veel werk van om het erfgoed veilig te stellen. Het afstoten van welke auto dan ook, zelfs al waren er meerdere exemplaren van, kwam nicht im Frage.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 4/2022. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Cookieverklaring

Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in ons privacybeleid.