Overslaan en ga direct naar de inhoud
Socials

Jeroen Kruisweg, algemeen directeur van ALD Automotive: “Misschien waren die dieselmotoren toch niet zo heel idioot”

Het was begin dit jaar het gesprek van de dag: ALD Automotive zou LeasePlan overnemen, een deal van 4,9 miljard euro. Twee leasereuzen zouden gaan samensmelten tot een megagigant. Toch was dat niet het belangrijkste streven, legt algemeen directeur van ALD Automotive Jeroen Kruisweg uit. “Om marktleider te blijven moeten we niet alleen groot zijn, maar toonaangevend in duurzaamheid en digitale diensten.”

ALD en LeasePlan samen? Is dat niet iets waar alle instituten eerst nog naar moeten kijken, van de ECB tot mededingingsautoriteiten?
“Dat is precies de reden waarom er nu nog niet veel over te zeggen is. Als je oppervlakkig naar deze overname kijkt dan zeg je: er ontstaat een reus in de leasewereld en al die andere zijn kleiner. Maar dat is nou net niet de doelstelling die erachter zit. Een grote ontwikkeling in de autowereld is dat alle fabrikanten naar Tesla kijken en proberen om alles zelf te gaan doen. De fabrikanten hebben daar mooie verhalen bij, maar als het zo doorgaat is er straks alleen nog een directe relatie tussen fabrikant en eindklant. De vraag is of dat goed is voor die eindklant. Zelfs de dealer krijgt een kleinere rol. Kijk naar Stellantis: die hebben alle dealers opgezegd en vervolgens hebben ze tegen al die dealers gezegd: een paar grote van jullie mogen als ‘agent’gaan functioneren.”

“Als je puur naar volume kijkt bij zo’n agentmodel, zie je dat een merk als Renault nog meer auto’s in zijn portefeuille heeft dan LeasePlan en ALD Automotive samen. Dat geldt ook voor de Volkswagen Groep, die zijn nóg weer een keer groter als het om leaseauto’s of gefinancierde auto’s gaat. Als we dáármee willen samenwerken, als we sterk genoeg willen zijn om goede oplossingen voor onze klanten te onderhandelen, dan is de combinatie ALD en LeasePlan nodig. We zijn in elk geval groot genoeg om vijf procent van alle auto’s in Europa te kopen. En met zoveel inkoopkracht zijn we ervan overtuigd dat we een duurzame propositie houden, ook bij de partijen die met agents werken.”

Zijn er ook synergievoordelen?
“Dat is het tweede wat er gebeurt: wij investeren allebei in vergelijkbare IT- en digitaliseringsoplossingen. En al die investeringen moeten we omslaan over in ons geval 1,7 miljoen auto’s en bij LeasePlan 1,8 miljoen auto’s. Straks kun je die investeringsbedragen bij elkaar optellen en hebben we twee keer zoveel investeringsruimte. En nee, dat is niet alleen backoffice, zéker ook frontoffice. Als je nu naar de site van een autofabrikant gaat kun je hartstikke leuk je auto configureren. Als je van auto’s houdt, kun je daar lekker lang en leuk mee bezig zijn. Maar op de website van een leasebedrijf verveel je je na drie minuten al kapot. Hoe gaan we dat nou leuk maken? Nou, daar zijn forse investeringen voor nodig en met z’n tweeën hebben we veel meer armslag.”

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 3/2022. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Cookieverklaring

Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in ons privacybeleid.