Overslaan en ga direct naar de inhoud
Socials

Freude am loungen: BMW iX High Executive

Huib de Vries ontdekte dat rijden met een BMW iX pure ontspanning is. Wellness zelfs. En dat maakt de auto ideaal voor een retourtje Düsseldorf, waar de auto overigens beter tot zijn recht komt in de hippe Medienhafen dan in de deftige Altstadt. De vraag blijft echter: is de iX nog wel een echte BMW?

We gaan hier dus niets meer zeggen over het uiterlijk van de iX, want daar is al genoeg over gesproken sinds de auto in zijn definitieve vorm werd onthuld. Nou ja, we moeten het hier wel even hebben over de aerodynamica. De carrosserie van deze kolossale BMW is zodanig glad afgewerkt dat de luchtweerstand met een Cw-waarde van 0,25 minimaal is. Neem van ons aan dat die waarde extreem laag is voor een auto van dit kaliber. De iX is net zo hoog en breed als een X5, en heeft een wielbasis die overeenkomt met die van de BMW X7. Hoe heeft BMW ‘m dat geflikt? Allereerst door heel veel aandacht te besteden aan een gladde afwerking. Minimale kieren en naden. Een consequentie is dat de ‘motorkap’ niet open kan. Niet dat je daar als bestuurder ooit iets te zoeken hebt trouwens. Alleen het BMW-logo op de neus kan openklappen om ruitensproeiervloeistof bij te vullen. Daar moeten we het mee doen. De opmerkelijke grote grille - nee, we zeggen er verder niks over - is helemaal gesloten en glad afgewerkt. Alle sensoren, radars, camera’s en ander hightech spul zit erachter verstopt.

Trilplaten

Bijkomend resultaat van die aalgladde koets is de rust aan boord. Want de iX is extreem stil. Stiller zelfs dan de Mercedes EQS waarmee we in het vorige nummer een rondje nachtelijk Parijs deden. En dat zegt wat. Niet alleen windgeruis is afwezig (dan wel effectief gedempt), ook bandenrumoer horen we vrijwel niet, zelfs niet op het grof fe beton van de Duitse Autobahn. BMW zet hier een nieuwe standaard. Alle elek trische auto’s zijn stil, maar hier ontbreekt zelfs het bekende gezoem van de elektromotoren! Des te knapper is dat er ook geen rammeltjes en kraakjes te ontdekken zijn.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 2/2022. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Cookieverklaring

Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in ons privacybeleid.